Speciallärarna behövs

Beslutet att återinföra speciallärarutbildningen, som socialdemokraterna avskaffade, borgar för högre kvalitet i skolan. Det skriver riksdagsledamoten BETTY MALMBERG (m).

Linköping2008-09-18 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För sjutton år sedan lade socialdemokraterna ned speciallärarutbildningen. I höst återupptogs den tack och lov.

Speciallärarna har med sina fördjupade kunskaper om språkutveckling och om effektiva metoder för att tidigt stimulera elevers förmåga att läsa, skriva och räkna en mycket viktig kompetens, som behövs ute på skolorna. I en slags missriktad hänsyn tyckte socialdemokraterna att de studiesvaga eleverna skulle känna sig utpekade av att ibland behöva lämna klassrummet för att gå till speciallärare. Därför lades utbildningen helt sonika ner, och i stället skulle alla elever få hjälp i samma klassrum och av samma lärare.

Följden blev att de elever som mest och bäst behövde extra stöd i sin skolutveckling inte har fått det.

Den borgerliga regeringen har annan syn och fokuserar på att alla elever har rätt till kunskap. Vissa kan behöva extra resurser men det innebär inte att vi pekar ut någon - utan betyder att vi sätter elevens rätt till kunskap främst. Det förefaller också självklart att ju tidigare ett barn kan få effektivt stöd med läs- och skrivutvecklingen, desto mindre sannolikt är det att barnet senare får problem i andra ämnen.

Det är viktigt att skilja på speciallärare och specialpedagoger, inte i sak, men för att båda yrkesgrupperna behövs. Specialpedagogutbildningen kommer att vara kvar vid sidan av utbildningen till speciallärare. Specialpedagogerna utgör ett bra stöd till skolledning och övriga lärare medan speciallärarna i sin tur ska jobba direkt med eleverna.

Linköpings universitet är ett av nio lärosäten som nu har fått en miljon vardera för att utveckla den nya speciallärarutbildningen.

Speciallärarnas kunskap blir ett viktigt komplement till övriga lärares och sammanfaller väl med satsningen på lågstadiet. Under tre år med start i höst kommer regeringen nämligen att betala ut ett riktat bidrag på cirka 1 000 kronor per år och elev i lågstadiet. Det görs för att fler ska lyckas "knäcka läskoden" och lära sig lösa enkla matteuppgifter i unga år.

Att återinföra speciallärarutbildningen och den särskilda satsningen på läsa-skriva-räkna är två i raden av många bra beslut från regeringen. Beslut som behövs för att skapa en skola för alla och en skola som borgar för hög kvalitet.

Betty Malmberg

Läs mer om