SSU Inte kul Varför? I dag Till sist (hjälp -- jag ...

Linköping2006-01-31 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Om politikerna heter det att de är verklighetsfrämmande och lever långt från vanligt folk vardag. SSU:s ordförande Anna Sjödin visar att påståendet är falskt..

Konjunkturinstitutet spår 100 000 nya jobb de närmaste åren. Tillväxten för i år skrivs upp till drygt 3,5 procent. Hur kul är det att vara borgerlig oppositionspolitiker valåret 2006?

"I wonder why" med Dion & The Belmonts. Såna låtar görs inte längre.

... har Ivar namnsdag. Ivar Lo erbjuder mer spännande läsning än landets samlade bloggbank.

Trodde jag aldrig. Att jag skulle sluta som kristdemokrat. Men så är det. Så här gick det till: Knappade in mig på Aftonbladets "Ungt val 2006". Där finns nåt som heter Partikollen. "Vilket parti står du närmast?" frågas det, och sen ska man besvara en hoper frågor. Gråsossen Gustavsson skred till verket -- och kom ut ur garderoben som en tvättäkta kådis. Herregud, jag, en rabiat folkhemsnostalgifanatiker som hävdar tesen att Sverige spårade ur när vi styrde över till högertrafik, visar sig vara kristdemokrat. Ungefär som om Ulf Ekman i Livets ord skulle konvertera till islam.

Sånt här gäller det att hålla tyst om. Nån som vet namnet på en sjyst psykiatriker som specialiserat sig på schizofrena patienter?

Se till att inte fler människor lemlästas och dör i onödan längs riksväg 50. Så skrev Jörgen Oskarsson (s) och Irma Görtz (s) som representanter för regionförbundet Östsam i ett brev till näringsdepartementet i november 2004. Sedan brevet undertecknades har två personer dött och tre skadats svårt i trafikolyckor på riksväg 50 mellan Ödeshög och Motala. Ytterligare ett 10-tal har ådragit sig lindrigare skador.

I lördagens Corren berättas hur Vägverket satsar ett antal miljoner kronor för att förbättra trafiksäkerheten på riks-väg 50. Vägverket gör vad det kan. Det är inte mycket. Regeringens och riksdagens beslut skjuter inte bara utbyggnaden av riksväg 50 på en oviss framtid. Besluten i Stockholm innebär också att medlen till trafiksäkerhetsåtgärder minskar -- vilket Oskarsson och Görtz framhåller i brevet från 2004.

Vägverkets "satsning" på risk50 motsvarar ungefär två miljoner kronor per år under en treårsperiod. Peanuts, med andra ord -- på samma gång som trafiken, särskilt den tunga, fortsätter att öka. Hur många fler ska dödas eller skadas svårt innan den nödvändiga upprustningen kommer till skott? Tio personer till? Trettio till?

En annan sak. "Riksintresset" Omberg anses för värdefullt för att utsättas för ökad trafik. Men att fortsätta lotsa tung trafik genom Vadstena och Motala är tydligen helt okay.

Torbjörn Gustavsson

Socialdemokratisk krönikör

Läs mer om