Correns studie visade tidigare denna vecka att var tredje villa i Linköping säljs till ett betydligt högre pris än annonspriset - i flera fall mer än 40 procent högre. Eftersom annonspriset ska spegla marknadspriset pågår en diskussion om lockpriser och att mäklaren styr utgångspriset till en nivå där många blir lockade till att dras med i en budgivning. Vad är motivet till lockpriser? Hur kan vi sänka de höga mäklararvodena?
Genom att hålla nere utgångspriset kan mäklaren för ett objekt som denne vet är tämligen lättsålt, öka sin vinst avsevärt. Efter viss diskussion kan en säljare känna sig nöjd med att det fasta arvodet stannar på 3 procent av köpeskillingen, vilket på en villa med utgångspriset 2,5 miljoner blir 75 000 kronor. Men eftersom mäklaren begär 5 procent på överskjutande belopp, något som upplevs av kunden som icke förhandlingsbart samtidigt som båda tjänar på ett högre pris, räknar mäklaren från första början med ett högre säljpris. När marknadspriset efter budgivningen visar sig vara 3,5 miljoner, kan mäklaren före skatt hämta hem 125 000 kronor.
Motivet till lockpriser och budgivningar som slutar i överprissatta objekt ligger därför i mäklarens eget vinstintresse. I Correns studie hade Länshem flest objekt med minst 40 procents mellanskillnad mellan utgångspris och säljpris. Länshem har relativt nyligen etablerat sig på marknaden och måste prestera höga vinster för att bygga upp verksamheten.
Mäklaren har fått förtroendet att handla med andras pengar och förmögenheter, vilket påkallar extra stor försiktighet och måttfullhet. Just nu finns en risk att mäklaren ytterligare underblåser en fastighetsbubbla samtidigt som möjligheten för yngre familjer att skaffa bostad utan extremt hög skuldsättning försvåras. Att marknadspriset ökat väsentligt de senaste åren beror på den låga räntan. Kostnaderna för att sälja bostäder har inte ökat i samma takt. Med ett mäklararvode kopplat till marknadspriset kan man däremot få det intrycket.
För att stärka sitt anseende bör mäklaren se om sitt hus bättre. Ett sätt är att tydligare dela upp och prissätta de tjänster som behövs för att mäkla en bostad, exempelvis kostnaden för en 60 minuters visning av bostaden eller priset för bevakning av köpare via telefon eller SMS. Givetvis går det att specificera kostnaden för dessa olika typer av service. Kräv därför som kund att få en detaljerad redogörelse av kostnaderna. Mäklarna är helt beroende av oss som kunder. Därför ska vi kräva bättre service och lägre priser.
Hans Sjögren