Ställ miljökrav på taxi

Om alla Sveriges taxibilar kördes på biogas skulle de minskade utsläppen motsvara tio procent av koldioxidmålen för år 2010, skriver Frederick Scholander, Sverigechef för Taxi 020.

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2007-04-27 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Just nu tar regeringen emot yttranden över Oljekommissionens slutrapport, som innehåller förslag om hur Sverige ska kunna minska sitt oljeberoende. Rapporten innehåller viktiga övergripande mål, till exempel att vägtransporterna genom energieffektivisering och nya bränslen ska minska oljeanvändningen med 40-50 procent.

Men tyvärr når inte Oljekommissionen mållinjen. Många viktiga och genomförbara åtgärder för att minska oljeberoendet saknas. Nu måste regeringen täppa till de hål som kommissionen lämnat i sin rapport.

Varje bil som kör på biogas eller etanol i stället för diesel minskar sina utsläpp av växthusgaser med upp till nittio procent och bidrar till att minska oljeberoendet. En taxi kör lika långt som sju vanliga bilar, så när taxibranschen byter till miljöbilar får det stor effekt. Med några få billiga och fullt genomförbara åtgärder från regeringen skulle taxibolagen kunna gå i bräschen för en omställning inom transportsektorn: från fossila bränslen till förnybara energikällor.

Om landets 14 000 taxibilar gick över till biogas skulle koldioxidutsläppen minska med 300 000 ton. Kan omställningen ske till år 2010, skulle det motsvara drygt tio procent av Sveriges koldioxidmål. Vår bedömning är att detta är fullt möjligt, eftersom taxibranschen karakteriseras av täta fordonsbyten och en stor mottaglighet för ekonomiska signaler från offentlig sektor, som står för ungefär hälften av taxibranschens samlade inkomster.

Regeringen bör komplettera Oljekommissionens förslag med tre åtgärder som kan genomföras snabbt och enkelt:

* Gör ordentliga satsningar för att gynna miljöbränslen. För taxinäringen är det helt avgörande att ha snabb och tillförlitlig tillgång till bränslen. Därför är bristen på tankställen för förnybara drivmedel ett allvarligt hinder mot en omställning till miljötaxibilar. Det gäller särskilt biogas. Ett annat problem är att prissättningen på etanol är kartelliknande. Alla de dominerande drivmedelsbolagen har under lång tid hållit exakt samma pris. Detta borde granskas av konkurrensverket.

* Ställ hårdare miljökrav i upphandlingar. Flertalet kommuner, landsting och statliga myndigheter ställer inga klimatrelaterade krav vid upphandling av taxibolagens tjänster.

* Ge förtur åt miljötaxi. Marknadsplatser för taxi som sköts av offentliga aktörer bör ge förtur åt åkare som använder förnybara drivmedel när de ska hämta resenärer. Om miljöbilar snabbare får körningar kommer det att stimulera en snabb omställning av taxinäringen.

Med dessa små steg kan stora vinster göras. Vi från taxinäringen vill dra vårt strå till stacken för en bättre miljö och minskat oljeberoende. Nu hoppas vi att regering och kommuner låter oss göra det.

Frederick Scholander

Läs mer om