(S)ten i glashus

Det är socialdemokraterna som har försummat infrastrukturen i tolv år, skriver de två moderata riksdagsledamöterna FINN BENGTSSON och ANDREAS NORLEN i en replik till s.

Linköping2008-10-10 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Socialdemokraterna Lars "Laban" Bengtsson, Johan Andersson och Aleksander Gabelic hävdar att regeringens satsning på infrastruktur inte räcker (Corren 20/9).

Alliansregeringen har presenterat den största satsningen på infrastruktur någonsin i en budgetproposition. För kommande två år innebär det att 10 miljarder kronor satsas på förbättringar i hela landet för pendlare och transportberoende företag.

Socialdemokraterna är ansvariga för åratal av misskötsel av svensk infrastrukturpolitik vilket märks i allas vår vardag. 12 år hade man på sig att bygga bort flaskhalsar och förbättra vägar och järnvägar. Uteblivna och underfinansierade väg- och järnvägsinvesteringar samt dåligt underhåll har lett till trängsel och köer som slår mot både människor, miljö och tillväxt.

I vissa fall är misskötseln av vägarna så allvarlig att det är billigare att bygga nytt än att rusta det som skattebetalarna redan betalat en gång tidigare. Med detta hemska facit i hand är det häpnadsväckande att socialdemokraterna påstår sig värna om en bättre miljö när man själv bär ansvaret för den tidigare förda politiken.

Socialdemokraterna klagar på att alliansen bygger mer väg än järnväg. Regeringen satsar nu på att snabbt genomföra projekt, som kan startas genast. Många av dessa projekt råkar vara vägar, till exempel bron över Motalaviken. Det finns också stora behov av bättre vägar. Vilka vägar på regeringens lista vill s inte satsa på? Det vill nog väljarna i de landsändrarna veta.

Alliansregeringen gick till val på att förbättra för människor i deras vardag. I budgeten föreslås en historisk närtidssatsning som undanröjer problem med ytterligare förseningar för viktiga väg- och järnvägsprojekt. Detta är en viktig miljösatsning då investeringarna ger ökad kapacitet för exempelvis pendlare som exempelvis kan välja tåget före bilen. Glöm inte heller den genom tiderna största forskningssatsningen som nu görs med teknik och klimat som två prioriterade områden.

Finn Bengtsson

Andreas Norlén

Läs mer om