Alkohol är inte vilken vara som helst. Ju fler som köper och dricker alkohol, desto mer ökar alkoholskadorna i samhället. Alkoholen kostar EU:s medlemsländer 125 miljarder euro varje år och det är inga roliga kostnader. Polis, sjukvård, socialtjänst och rättsväsende belastas tungt av människor som konsumerat alkohol.
Därför vill vi förbjuda alkoholreklam. Syftet med reklam är att fler ska köpa en vara, men när fler dricker alkohol blir konsekvenserna ofta katastrofala. Dessutom, hur mycket alkoholindustrin än hävdar att de riktar sig till vuxna så är barn och unga de som påverkas mest av reklam. Enligt ny forskning gör alkoholreklam att unga börjar dricka tidigare. Eftersom risken att bli alkoholberoende senare i livet minskar kraftigt för varje år alkoholdebuten skjuts upp, är det mycket allvarligt.
I Sverige står vi i dag på ett sluttande bräde. Efter att ha tillåtit alkoholreklam i vissa medier vill nu andra följa efter. Det senaste exemplet är TV 4 som vill börja sända alkoholreklam i sin kanal. Argumentet är att Kanal 5 och TV 3 redan sänder till Sverige från England.
Men vi ska göra tvärtom. I stället för att tillåta mer alkoholreklam ska vi kämpa i EU för att få nationell bestämmanderätt över alkoholreklamen. I stället för att tillåta TV4 att sända alkoholreklam ska vi kräva att Storbritannien visar respekt för Sveriges folkhälsopolitik och ser till att TV3 och Kanal 5 slutar sända alkoholreklam från länder med svagare lagstiftning. Vi ska inte göra det för att vi gillar förbud utan för att alkoholens konsekvenser är både kostsamma och smärtsamma för så många människor.
Medlemsländerna i EU måste själva få besluta om att tillåta eller förbjuda alkoholreklam.
För oss är valet självklart - ett Europa utan alkoholreklam skulle vara ett bättre Europa.
Marita Ulvskog
Robert Damberg