Stoppa Citybanan

Citybanan gör att Ostlänken riskerar att skjutas på framtiden - inte tvärtom, skriver miljöpartister från Stockholm, Södermanland och Mälardalen.

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2007-04-20 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Projekt Citybanan, förslaget till ny järnvägstunnel under Stockholm, har blivit starkt ifrågasatt. Vi som undertecknat denna artikel har lång erfarenhet av trafikplanering och samhällsutbyggnad och är mycket kritiska till projektet. Detta tekniskt och ekonomiskt sett högst äventyrliga projekt bör äntligen stoppas i papperskorgen och andra smartare alternativ tas fram.

Citybanan beräknas i dagsläget kosta svindlande 16 miljarder kronor, vilket torde bli avsevärt mer innan ett eventuellt projekt är genomfört. Projektet är en gökunge, som tvärt emot vad som påståtts, allvarligt riskerar att skjuta andra viktiga projekt på framtiden - som utbyggnad av Ostlänken samt ytterligare utveckling av Svealandsbanan och Mälarbanan.

Särskilt viktiga argument mot Citybanan:

* Rent principiellt kan huvudprincipen för Stockholms utbyggnad att all trafik skall passera Gamla Stan vara passé. En flerkärnig storstad som Stockholm behöver många trafikleder och knutpunkter för både väg- och tågtrafik.

* Centralen är en usel omstigningspunkt mellan bland annat tåg och tunnelbana

* Samhällsintressen och inte SJ:s och andra storbolags tunnelseende måste få avgöra utbyggnaden av järnvägen i Stockholm

Det är många viktiga frågor som kan ställas. Måste all fjärrtågtrafik gå genom Gamla stan-snittet? Kan de södergående tågen vändas på söder eller söder om Årstabron? Kan en av vägbanorna på Centralbron tas i anspråk för ett tredje spår? Ska flera banor skapas genom staden, till exempel Kungsholmsbanan eller en bana ännu längre västerut i ytläge? Hur kan vi skapa en lösning som gör att så få människor som möjligt behöver resa under jorden?

En process pågår för närvarande där staten försöker rädda det kostsamma projektet genom regional och kommunal finansiering från länen runt Mälardalen. Förutom att det borde vara självklart att staten själv ska svara för samhällsfinansieringen av projekt av riksintresse, kan konstateras att förfaringssättet innebär ett tricksande med kommunallagen som inte är juridiskt hållbart.

Processen har dessutom gått i turbofart med en föga demokratisk beslutsordning utan nödvändig politisk förankring. Denna destruktiva process bör omedelbart avbrytas.

Inom miljöpartiet finns olika uppfattningar om Citybanan som sådan. Men när det gäller eventuell kommunal finansiering är beskedet ett entydigt nej. Detta klargjorde partiledningen redan i december 2006. På kongressen för Sveriges kommuner och landsting kom partiets ombud från hela landet nyligen till samma slutsats. Vi uppmanar övriga partier att göra detsamma - säg nej till kommunal finansiering av Citybanan.

Gertrud Brorsson

Sten E Karlsson

Gunnar Söderberg

Läs mer om