Straffskatt för landsbygden

En höjd skatt på transporter kommer resultera i ökade priset på alla varor. Likaså kommer konkurrenskraften försämras för företagen och miljön att missgynnas. Det framhåller moderaten Betty Malmberg i en replik till miljöpartiet.

Linköping2010-08-13 09:11
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till Karin Svensson Smith och Ulf Flodin ÖC 4 augusti

I förskönande ordalag framställer två miljöpartister kilometerskatten och till och med den nya straffskatten på transporter som en möjlighet för landsbygden. Men så lättlurade är vi inte. Förslaget är ett feltänk från början till slut och vore direkt skadligt att införa. Skatten kommer att höja priset på alla varor, konkurrenskraften försämras för företagen och miljön missgynnas.

Så sent som igår pratade jag med en enmansföretagare som säljer potatis och grönsaker i Östergötland. Han säljer sina varor i närområdet, inom en radie på 10 mil. Han berättade att en kilomerskatt skulle kosta honom 120 000 kronor varje år. Till det kommer den föreslagna höjningen på diesel. Hur menar ni att han ska kunna tjäna in de pengarna? Istället för era myter om att det skulle kunna vara gynnsamt för landsbygden riskerar denne företagare och hela hans verksamhet att gå förlorad. Dessutom kommer skatten ge upphov till mer administration och krångel. Något som vi i alliansen försöker jobba bort.

Skatten blir också ett slag i luften för miljön. Som straffskatten är konstruerad blir den bara ytterligare en pålaga per fordon som inte tar hänsyn till hur mycket bränsle som går åt. Därmed kommer det inte att löna sig med vare sig eco-driving eller att köra med moderna och mer miljöriktiga lastbilar.

För ett exportberoende glesbefolkat land uppe i den höga nord är transporter ofrånkomligt. Självklart ska långväga transporter ske med järnväg och faktum är att så är fallet redan idag. Hela 90 procent av godset som transporteras är på sträckor som är kortare än 30 mil, och i det läget är lastbilar mycket mer lämpliga.

Välkommen till verkligheten, och välkommen till landet ni rödgröna. Ska landsbygden överleva kan det inte ske genom politiker som motarbetar våra företagare, näringar eller oss boende. Landsbygden behöver en alliansregering.

BETTY MALMBERG (M), RIKSDAGSLEDAMOT ÖDESHÖG

Läs mer om