Claes-Göran Österlund skriver i en debattartikel (5/3) att ett dubbelspår vore förödande för Motalas tätort.
I över hundra år har järnvägen och kanalen samsats i Motala utan avtal om broöppning. Bilar och tåg har passerat över kanalen och båtarna har passerat under broarna. För de boende i Motala innebär dubbelspåret en mer effektiv trafik vilket skapar tillgång till en större arbetsmarknad i och runt Motala och att tillgängligheten för besökare ökar. Tryggheten blir bättre genom planskilda korsningar och boende längs spåren får äntligen ljuddämpande åtgärder som minskar bullret.
Det är viktigt med en seriös och trovärdig debatt. Därför bör det framföras att Stockholm har landets högsta andel passerande tåg, cirka 450 stycken/dygn genom Stockholm. Mellan Malmö och Lund finns största belastningen av godståg - 78 stycken per dygn. Då är det knappast trovärdigt med ett argument som säger att 800 tåg skall passera Motala dagligen.
Från kommunens sida har vi i detaljplanen fastställt att Banverket och Kanalbolaget ska träffa avtal om broöppningar. Det är dags att svälja prestigen och hitta en lösning. Motala behöver bättre infrastruktur och sammankopplingen med övriga länets pendeltågssystem är en viktig del i den framtida utvecklingen.
Styrelsen för Östgötatrafiken har fattat ett inriktningsbeslut att pendeltågstrafiken till Motala ska vara igång 2012. Då behöver vi komma vidare i planeringsprocessen.
Länsstyrelsen har redan fastställt miljökonsekvensbeskrivningen. Kommunens överklagade detaljplan kräver nu ett beslut från Länsstyrelsen. Det är hög tid att processen fortsätter så att de som haft synpunkter får dessa prövade av högre instans.
Det är av yttersta vikt att vi får en väl utbyggd infrastuktur i Motala. Det är nödvändigt för kommunens framtida tillväxt och utveckling.
Eva Isaksson Ribers