Svår sits på Östgötabänken för Linköpingspolitiker

Det är ett krav från näringsliv och universitet att det inte blir tyst om Ostlänken på riksdagens Östgötabänk. Den förhoppningen framför Hans Stålner från Storstad Linköping i en slutreplik.

Linköping2010-09-30 08:14
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till Finn Bengtsson och Paul Lindvall Corren 22/9.

Jag ska inte gå i någon partipolitisk polemik med Paul Lindvall (M) och Finn Bengtsson (M), främst av det skäl att jag argumenterar från en oberoende ståndpunkt. Det ska ändå sägas att de båda debattörerna i sitt svar svårligen skiljer på fakta och värdering.

I praktiken hade vi innan riksdagsvalet två utfall att beakta, Ostlänken med byggstart 2014 eller inget beslut om Ostlänken. Rödgröna hade ett skarpt förslag om att påbörja utbyggnaden av höghastighetståg med en första etapp mellan Stockholm och Linköping. Alliansen hade inget sådant förslag. Det är fakta, och det gav två konkreta utfall beroende på hur valresultatet gestaltade sig.

Valet är nu avgjort. Med en alliansregering i minoritetsställning står det klart att det inte blir någon byggstart på Ostlänken. Att de båda debattörerna sedan inte anser att motståndarsidan är trovärdig är inget annat än subjektiva värderingar. Det är inte min sak att bedöma hur långt sådana misstroenden kan föra i en demokrati, men det spelar ingen roll hur många gånger de upprepas, de blir inte mer sanna för det.

Debattörerna påpekar att de kommer att "stå upp för Ostlänken". Förmodligen innebär det att de inte blir tyst sittande på Östgötabänken. Det får vi verkligen hoppas, det är ett krav från näringsliv och universitet. Samtidigt har de att tampas med bland annat Gunilla Carlsson (M) som uttryckligen har sagt att hon är "så himla trött på den där Ostlänken" och att Östergötland ska definieras som ett "komplement till Stockholm". Det är ingen lätt samarbetssituation.

Min slutsats är att bevisbördan om trovärdighet ligger hos de två moderata företrädare som här har debatterat med mig. Det är bara en byggstart av Ostlänken som kan lösa dem från denna börda. Upp

till bevis!

HANS STÅLNER - STORSTAD LINKÖPING

Läs mer om