Ta bort rapsoljan ur dieseln

Det är oetiskt att använda bränslen som konkurrerar med livsmedelsbehovet, anser miljödebattören Bo Persson.

Linköping2011-06-13 09:02
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ingen har väl undgått oljebolaget Preems lansering av sin nya "Evolution Diesel" med innehåll av tallolja från den svenska skogen som sägs minska koldioxidutsläppen med 16 procent.

Men tallolja ingår bara med 3-8 procent (minst på vintern). Resten av det "förnybara" är rapsolja. Från början var det 5 procent men sedan 1 maj har Preem ökat denna andel till 7 procent.

Jag trodde oljebolagen var överens om att inte använda sådana förnybara bränslen som uppenbart konkurrerar med människans behov av livsmedel. Statoil säger på sin hemsida (om etanol): "Bland annat har det framförts farhågor för att etanoltillverkningen kan få negativa effekter på världens tillgång av mat. Vid inköp av etanol (och andra biodrivmedel) ställer Statoil därför krav på att våra leverantörer uppfyller hållbarhetskriterier." År 2010 överskred antalet definitionsmässigt svältande i världen för första gången 1 miljard. Många har helt enkelt inte råd att köpa mat då priserna på spannmål, matolja med mera har gått upp kraftigt, delvis som följd av att vi i den rika världen börjat använda etanol och rapsolja som drivmedel i våra bilar.

Just priserna på matolja har stigit allra mest och det har utan tvekan samband med att rapsolja (och RME som man gör av rapsolja) blandats i dieseln inte bara i Sverige utan i många länder. Vi får inte så ensidigt se på små minskningar av utsläppen av koldioxid att vi köper andra mycket större nackdelar med de så kallade biobränslena, som helst borde förbjudas när de konkurrerar med livsmedel. Att köra bil på bekostnad av att människor i de fattiga delarna av världen svälter ihjäl är oetiskt.

Jag vädjar därför till Preem att ta bort rapsoljan ur den nya dieseln. Visst, man kommer inte lika långt i koldioxidreduktion med bara talloljan som bara kan blandas in till 3-8 procent men är det inte bättre att nöja sig med en mindre koldioxidreduktion och ett rent samvete?

Bo PerssonMiljödebattör
Läs mer om