Riksdagen ska den 20 december besluta om infrastrukturpropositionen. Den beskriver hur mycket pengar som ska satsas på bland annat järnvägar.
Flertalet resenärer kommer att bli besvikna. Propositionen är nämligen mycket mager. Går den igenom i oförbättrat skick kommer det att bli fortsatta förseningar på både stambanor och länsbanor. I dag får Banverket 4 miljarder kronor per år för banunderhåll. Regeringen föreslår en ökning till 5,3 efter år 2010. Men det krävs 7 miljarder enligt Banverket. Den nödvändiga höjningen ryms väl inom statens ackumulerade budgetöverskott - som uppgår till flera hundra miljarder kronor.
Resenärer på Östergötlands länsjärnvägar framför klagomål över försenade tåg. Och det är främst riksdagsledamöterna som kan åtgärda bristerna genom att anslå mer pengar för banunderhåll. Banverket gör vad man kan för de pengar de förfogar över.
Östgötatrafiken skulle kunna bidra till färre inställda tåg genom att hålla sig med fler reservtåg, när de ordinarie är på verkstad för reparation. Men det dröjer två år tills dess att Tjustbanan får fyra nya Itinotåg - trots att gamla reservtåg är ganska billiga. När det gäller Kustpilentågen så är de felkonstruerade på så sätt att deras luftintag för motorkylning sitter så lågt att pollen och annat damm täpper till kylmoduler och därigenom ger överhettade motorer. Men man kan bygga om luftintagen.
Goda tågförbindelser till alla grannlän kännetecknar en god regionalpolitik. Länets politiker har skäl att både påverka riksdagen för bättre banstandard och Östgötatrafiken för bättre fordonshållning. Har Östsams, landstingets och riksdagspolitikerna några synpunkter som kan glädja oss tågresenärer?
Ulf Flodin