I sommar har ett viktigt beslut för den svenska transportinfrastrukturen fattats av Tyskland och Danmark.
För Sverige innebär en fast förbindelse över Fehmarn Bält att restiden till kontinenten kortas avsevärt. Därmed stärks också argumenten för Ostlänken, som ska skapa snabbare förbindelser till Stockholm, Köpenhamn och så småningom Hamburg.
Järnvägen kan transportera många snabbt och bekvämt. Den är bra av miljöskäl. Så i motsats till Nils Larsson (Corren 1/8) anser vi att järnvägen hör framtiden till.
För oss östgötar är det dessutom viktigt för Ostlänken, att möta behovet av nya spår för att kunna utveckla pendeltågstrafiken i länet - och i en framtida större region.
Vi gläds åt att regeringen äntligen bestämt sig för att återuppta arbetet med Citybanan. Men det är bekymmersamt att den inte förväntas bli klar förrän 2017.
Förseningar av infrastrukturen verkar bli den borgerliga regeringens melodi. Bygget av Citybanan stoppades och blir nu flera år försenad.
Alliansens riksdagsledamöter jublar över att Ostlänken är med på listan över tänkbara OPS-projekt (Corren 6/8).
Men vad innebär det för tidplanen? Kommer arbetet igång år 2010 som Bo Holmberg på s-regeringens uppdrag föreslog?
Vi är inte främmande för att pröva alternativa finansieringslösningar. Men det finns flera frågetecken kring OPS-lösningar.
Arlanda Express är en framgång, men trafikeringen av banan är för dålig. Avtalen med den privata operatören gör det svårt för SJ att använda stationen i önskad omfattning. Och kommer privata intressen att acceptera dagens komplicerade miljö- och planlagstiftning, som riskerar att fördröja och fördyra byggnationen?
Högeralliansen värvade röster med frikostiga löften om satsningar på infrastrukturen. Tvärtemot löftena får nu inte Banverket och Vägverket ens kompensation för kostnadsfördyringar.
Många borgerliga politiker pekar på behovet av en bättre infrastruktur. Men utan handlingskraft från regeringen blir det tomt prat.
Socialdemokraterna är kritiska mot utförsäljningen av statliga företag. Men en vettig användning av dessa pengar vore infrastruktursatsningar.
Paul Lindvall (m) sa i Almedalen - i motsats till finansministern - att staten måste skjuta till mer pengar till infrastrukturen. Vem kommer att bestämma?
Lena Micko (s)
Mats Johansson (s)
Kent Waltersson (s)