Professorerna Ove Brandes och Reinhold Castensson tar bladet från munnen i den hetaste frågan för Fjärde storstadsregionen. De ifrågasätter näringslivets och politikernas avvaktande hållning till utvecklingen av en regional flygplats (31/10).
Jag håller med om mycket som framförs i artikeln. Bland annat den analys som Brandes och Castensson gör med anledning av den pågående lågkonjunkturen. Den ekonomiska kalkylen för flygplatserna är inte heller något att säga om.
Utöver den kostnad som kommunerna har för infrastruktur och själva driften av flygplatsen har Norrköping även infört en förlustgaranti till flygbolagen. Förlusttäckningsgarantin, som Nya Norrköping står bakom, finansieras till 50 procent av kommunala skattemedel och medverkar till en snedvridning av konkurrensen i regionen. Det finns en risk - som Brandes och Castensson påpekar - att flyglinjer kan komma att slås ut och strykas från linjenätet med ett penndrag. Vilket till viss del redan har skett. Att kortsiktigt "köpa" flyglinjer och sätta den sunda och kommersiellt fungerande marknaden ur spel är ett spel som kan komma att stå regionen dyrt.
Brandes och Castensson tar även upp miljöaspekterna, som talar för en regionflygplats. En faktor att lägga till när miljö och långsiktigt hållbart resande diskuteras är inriktningen i den transportpolitiska propositionen. Den lyfter fram vikten av samordningen av transportslagen där väg, järnväg, flyg och sjöfart integreras med varandra. Regeringen lyfter också över finansieringsfrågan, besluten och prioriteringarna till regional nivå.
Det blir allt tydligare att statens engagemang för Östergötland inte är särskilt stort med anledning av länets splittring i just infrastrukturfrågor och främst gällande flyg. Och när regionen själv måste prioritera krävs en samsyn även i flygfrågorna.
Men det är tåget som lyfter länets flyg. I Linköping planeras ett nytt resecentrum. Linköping Aviation Park knyter flyget närmare den kollektiva trafiken där tåg-, buss- och flygterminal integreras för att kunna åstadkomma ett långsiktigt hållbart resande. Bilen kan ställas hemma och boende i regionen kan pendla även till flyget. Incheckningen kan göras på datorn, på resecentrum eller tåget. Tåget eller bussen tar dig sedan snabbt och effektivt till flygterminalen där resan smidigt kan fortsätta med flyg.
Detta är en efterfrågad och effektiv lösning för marknadens, regionens och statens behov av ett långsiktigt och hållbart resande. Eller vad säger Brandes och Castensson?
Torbjörn Mortensen