Tänker socialdemokraterna nytt om skolan?

Det är glädjande att socialdemokrater pratar om kunskap och lärande i skolan. Men i maktställning har de i stället fört en politik i motsatt riktning, skriver Nima Sanandaji.

Linköping2007-03-20 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Socialdemokraterna Ibrahim Baylan och Kent Waltersson kritiserar (12/3) de borgerliga för att det ställs för låga krav på eleverna i deras skolpolitik. Även om det inte är i denna riktning som regeringens politik går så är det bra att oppositionen slår vakt om kunskap och lärande i skolan.

Det är dock viktigt att påminna om att socialdemokraterna i maktställning har fört en skolpolitik som verkat i motsatt riktning. Kravet på kunskap har underminerats. Akademiska färdigheter har blivit mindre viktiga i lärarutbildningarna.

Den problematiska utvecklingen är inte svår att påvisa. Matematiska tester för studenter som påbörjar utbildningar vid Chalmers visar att kunskapsnivån sjunker. Ett annat problem är att de vuxna saknar makt i skolan. Lärare har få möjligheter att tillrättvisa elever som stör lektioner och vägrar följa skolans regler.

De senaste årens inställning har gjort det kontroversiellt att tala om en skola som ställer krav på att elever ska följa ordningsregler och kunna påvisa sina kunskaper.

Att socialdemokrater talar i dessa termer är därför en glädjande utveckling. Men man får hoppas att partiets företrädare också vill förändra partiets politik - i samma riktning.

Nima Sanandaji

vd tankesmedjan Captus

Läs mer om