Tidigarelägg Ostlänken!

Ostlänken är en miljömässigt hållbar satsning som dessutom gynnar tillväxten. Det skriver HANS LUNDIN, regionchef för Riksbyggen.

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2007-05-19 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ostlänken, en femton mil lång dubbelspårig järnväg för höga hastigheter mellan Linköping och Järna söder om Stockholm, finns med i Banverkets långtidsplan som löper mellan åren 2010 till 2015.

Just nu ser trafikverken, där Banverket är ett, över sina långtidsplaner på grund av att de inte fått kompensation för bland annat kostnadsökningar.

Det finns en stor oro över att Ostlänken ska flyttas tidsmässigt bakåt - eller till och med ur - Banverkets framtidsplan. Men alla argument talar för att det enda rimliga är att göra tvärt om: att flytta fram och prioritera denna nationellt viktiga satsning.

Riksbyggen är ett företag som i huvudsak arbetar med att bygga och förvalta bostäder, men Riksbyggen har också ett starkt engagemang för miljö. Därför ser jag att det är viktigt med satsningar som på allvar erbjuder miljömässigt hållbara alternativ.

Järnväg är miljömässigt hållbart. En satsning på att överföra fler person- och godstransporter från väg till järnväg är således en klok investering för allas vår framtid.

Ostlänken är också ett projekt som skapar en grogrund för tillväxt.

Stockholm, östra Mellansverige, och den fjärde storstadsregionen med Norrköping och Linköping berörs alla av Ostlänken.

Genom att knyta orter och regioner tätare samman med varandra ökar möjligheterna för företag att rekrytera personal och för personer att söka anställning. Det så kallade arbetsmarknadsområdet såväl växer som intensifieras.

Med Ostlänken skulle restiden mellan Linköping och Stockholm bli ungefär en timme. En avsevärd förbättring mot dagens situation, där kapacitetsbrist, förseningar och dålig tillgänglighet råder.

Bo Holmberg och Carl Cederschiöld har varit statens förhandlingsmän kring Ostlänken.

De förespråkar att Ostlänken bör tidigareläggas. Ett synnerligen gott råd - som Banverket borde ta till sig.

Hans Lundin

Regionchef för Riksbyggen i Öst

Läs mer om