Tjustbanan är för dålig

Det är Banverket som har ansvar för att rusta upp Tjustbanan, skriver GÖRAN EKDAHL och LARS LABAN BENGTSSON vid Östgötatrafiken.

Linköping2009-10-07 01:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Tågtrafiken mot Västervik är viktig för många och de inställda tågen togs nyligen upp i en debattartikel av Ulf Flodin (Corren 23/9). Kvalitén inte är tillfredsställande och hur har det blivit så?

Under flera år har vi påtalat banans kvalité och att tågen är gamla. Banan behöver rustas för att det ska gå att bedriva bra trafik. Tyvärr har bara underlaget blivit sämre vilket ger stora störningar.

Från vissa håll anser man att tågen inte alls är uttjänta utan kan hålla i många år till. De som åker med tågen håller nog med om att tågen inte ska gå så länge till. Tågtrafik ska inte erbjudas till varje pris, någon form av kvalitet måste även erbjudas. På den punkten inser nu fler och fler att vi hade rätt.

Det krävs långsiktiga besked för banorna och de behöver först rustas upp. Det ligger sedan till grund för att nya tåg beställs. Våra ägare har dock redan beslutat om inköp av nya tåg och de kommer att levereras under nästa år. Vi gör nu allt för att uppnå en bra trafik med de förutsättningar som finns. De viktiga beskeden om banan kan bara Banverket lämna, inte vi.

Ibland får vi höra att vi är negativa till tåg. Inget kan vara mera fel. Tåg lockar mer än buss och under många år har vi kört landets punktligaste pendeltåg. Däremot vill vi inte bedriva dålig trafik, det gynnar ingen. Allra minst kunderna. Tjustbanan ger i dag inte förutsättningar för att kunna erbjuda en bra tågtrafik.

Vi är inte heller bussfanatiker. Däremot är buss ett alternativ här innan banan håller en god standard och vi fått de nya tågen. Våra kunder skulle då inte tvingas utstå alla störningar.

Vårt ansvar är att se till att vi erbjuder en så bra trafik som möjligt. Ibland finns inte förutsättningarna och det är beklagligt.

Göran Ekdahl

Lars Laban Bengtsson

Läs mer om