Pia Tingvall riktar kritik mot vårt sätt att sköta Kustpilen, särskilt vid störningar (Corren 20/10). På Tjust- och Stångådalsbanorna är det dessvärre svårt att bedriva en punktlig tågtrafik beroende på banornas skick.
Tågen tar mycket stryk av tågspårens dåliga standard. Vi måste bland annat köra i lägre fart beroende på att rälsen och underlaget är så dåligt. Banornas kvalité leder även till att vi ofta kör sönder våra tåg. Ibland finns både djur och natur på spåret.
Standarden på stationerna är inte heller den högsta. Dessa sköts av Banverket som jag vet har påbörjat ett arbete med att förbättra utrustningen för utrop och informationsskyltar.
Mycket av det som är förutsättningar för att vi ska kunna bedriva en bra trafik ligger inte i våra händer. Banverket sköter utrop och all information på stationerna. På flera stationer finns inte utrustning över huvud taget vilket naturligtvis inte underlättar.
Landstingen i Östergötland och Småland betalar för denna trafik, inte Kinda kommun. Man har beslutat att nya tåg ska köpas in till banorna. Därför behövs även satsningar på att rusta banan, annars kan vi inte leverera en bra trafik.
Just nu kan vi inte ge våra kunder den kvalitet vi vill. Jag vet inte heller när vi kommer kunna det. Det jag vet är att vi varje dag brottas med att få trafiken att flyta på. Det gör även Banverket och vår entreprenör Veolia.
Jag har tidigare varit kritisk till att köra tåg här överhuvudtaget så länge vi inte får en upprustning av banorna. Min ståndpunkt är oförändrad. Jag tror inte heller det kommer bli så mycket bättre när vi får de nya tågen. Klarar banorna överhuvudtaget de nya tågen som är mycket tyngre än dagens?
Ska vi kunna leverera en bra trafik behövs bättre standard på banan. Pia Tingvall, och alla andra tålmodiga resenärer, får nog tyvärr räkna med att kvalitén inte kommer bli bättre än dagens.
Leif Johanson