Trafikstrategi för en ny tid

Den borgerliga majoriteten har hittills drivit en bedrövlig trafikpolitik i Linköping. Det skriver miljöpartisterna OLOF ENGHAG, ersättare teknik- och samhällsbyggnadsnämnden, och ANNIKA LILLEMETS, gruppledare Linköping.

Linköping2008-04-07 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Linköpingsbornas synpunkter på översiktsplanen för staden Linköping ska nu hämtas in i ett samråd. Det är med stor glädje vi från miljöpartiet kan se att det i handlingarna till samrådet finns med ett trafikstrategiförslag med uttalat gröna visioner. Hela förslaget tar sin utgångspunkt i de utsläppsminskningar som måste genomföras i stadens transportsystem för att klara av målet om en maximal tvågradig ökning av jordens klimat. För att nå detta mål krävs en mycket låg bilandel, samtidigt som gående, cykel- och kollektivtrafik kraftigt prioriteras. Följande är ett citat ur förslaget till ny trafikstrategi:

Förslaget på trafiksystem i Linköpings stad innehåller åtgärder som erbjuder ett attraktivt alternativ till bilen men också åtgärder som gör det svårare och mer kostsamt att färdas med bil. Det är nämligen bilens plats i staden som måste förändras för att Linköping ska bli en attraktiv, hållbar och god stad.

Miljöpartiet vill genomföra de åtgärder som krävs för att åstadkomma den hållbara stad som trafikstrategiförslaget visionerar om. Vi tror nämligen att politik handlar om att våga gå före.

Att successivt ta bort möjligheten till kantstensparkering, höja parkeringsavgifterna i innerstaden och samtidigt skapa centrala, säkra cykelparkeringar och ännu mer tillgänglig och attraktiv kollektivtrafik är för oss självklara åtgärder. På så sätt stimulerar vi en omställning mot en lugnare och renare stadsmiljö. En attraktiv innerstad gynnar centrumhandeln och delar av den bilalstrande handeln i Tornby kan avvecklas. Linköping blir då en stad med låg klimatbelastning som är skön att vistas i.

Tyvärr står den föreslagna trafikstrategin i skarp kontrast till den trafikpolitik som den borgerliga alliansen hittills drivit i Linköping. I ett borgerligt perspektiv tycks ett växande Linköping automatiskt behöva innebära och kräva växande biltrafik. Borgerliga planer och beslut för hundratals miljoner kronor finns därför på ännu mer handel utanför staden, uppförande av parkeringshuset Eddan i innerstaden och byggande av den planerade stora biltrafikleden Östra länken. Ett talande exempel på borgerlig problembildsbeskrivning står det ansvariga kommunalrådet Gösta Gustavsson (c) för. I en debattartikel motiverar han ny externhandel i Mörtlösa med att det är nuvarande konsumtionsmönster som måste tillfredsställas. Det har alltså hittills varit fråga om en "gå efter"-politik präglad av nonchalans inför rådande klimatsituation.

Med underlagen till den tilltänkta trafikstrategin vet vi att beläggningsgraden i stadens p-hus i genomsnitt bara är 70-procentig, och att externhandel och större biltrafikleder bidrar till kraftigt ökad biltrafik. Kan vi därför nu hoppas på en omsvängning av Alliansens trafikpolitik eller kommer den nya trafikstrategin bara bli en hyllvärmare fram till ett grönt maktskifte år 2010?

OLOF ENGHAG

ANNIKA LILLEMETS

Läs mer om