Transportsektorn står inför stora utmaningar

Att bredda finansieringen, utnyttja den offentliga upphandlingen bättre och effektivare järnvägsförbindelser är några av de åtgärder som måste vidtas för att åstadkomma mer klimatsmarta transporter, skriver infrastrukturminister ÅSA TORSTENSSON (c).

Linköping2008-02-22 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I måndags presenterade klimatberedningen sitt arbete. Där föreslår de borgerliga allianspartierna att Sverige ska minska koldioxidutsläppen med 38 procent till år 2020. För mig är det intressant att se att många av de åtgärdsförslag som presenteras handlar om transporter. Detta då ungefär en tredjedel av Sveriges koldioxidutsläpp kommer från transportsektorn. Jag kan också konstatera att beredningens inriktning är i linje med vad regeringen arbetar med på infrastruktursidan.

Det finns ett antal åtgärder som är viktiga att vidta för att skapa ett klimatsmart och konkurrenskraftigt trafiksystem. En viktig del är att bredda finansieringen. För att få prioriterade projekt på plats har många kommuner och regioner visat intresse av att bidra med finansieringen. Därför behöver vi dels se över lagstiftningen vad gäller kommunernas kompetens på detta område, dels skapa fungerande spelregler för de företag som vill investera i angelägna infrastrukturprojekt. Regeringen ser också över möjligheterna för regionalt eller kommunalt beslutade vägavgifter. Med sådana vägavgifter blir också användandet av intäkterna en fråga för den lokala eller regionala nivån att besluta om.

Vi behöver också mer aktivt använda oss av den offentliga upphandlingen som ett verktyg för att byta ut fordonsparken. För att vi tillsammans ska klara klimatutmaningen krävs det att hela det offentliga Sverige parkerar de fossila fordonen för gott.

För att fler människor ska kunna åka kollektivt behöver vi en ändrad ansvarsfördelning och öppnare marknad inom persontransporttrafiken. Tidtabeller, biljettsystem och maskinparker måste utgå från dagens rörelsemönster och inte en föråldrad länsgräns. Därför har vi nu en utredning som ska skapa förutsättningar för ökad konkurrens på marknaden för persontransporter på järnväg.

Snabbare och mer effektiva järnvägsförbindelser kommer att förändra statens ekonomiska åtaganden vad gäller de nationella flygplatserna. Framför allt gäller det inrikesflyget som kommer att få stå tillbaka för en snabbare och miljövänligare tågtrafik. I detta ser jag att höghastighetståg har en viktig roll. Det är därför viktigt att undersöka hur höghastighetståg snabbt kan knyta ihop västkust med östkust och söder med norr.

Klimathotet måste lösas på alla fronter. Det kräver politiska insatser på såväl lokal, regional, och nationell nivå. Transportsektorn står inför mycket stora utmaningar och förändringar under de kommande åren. Samtidigt så har svensk transportpolitik stora möjligheter att med en miljödriven transportpolitik skapa förutsättningar för fortsatt ekonomisk tillväxt, nya företag och nya jobb samtidigt som utsläppen av växthusgaser minskar. Fortfarande återstår en hel del arbete för att skapa en klimatvänligare transportsektor. Men vi har påbörjat resan.

Åsa Torstensson

Läs mer om