Tro mer på Banverket

Paul Håkansson tror inte att nya tåg till Tjustbanan påverkar chanserna till upprustning. Han har fel, skriver Ulf Flodin, Järnvägsfrämjandet.

Linköping2007-09-20 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Enbart genom utbyggd tågtrafik kan arbetsmarknadsregionerna växa i Sverige. Det beror helt enkelt på att tåget är det snabbaste och bekvämaste transportmedlet på land, konstaterar Långtidsutredningen från finansdepartementet.

I Östergötland och Småland är vi lyckligt lottade som har ett ganska rikt järnvägsnät. Vissa banor behöver dock rustas upp för att komma till sin fulla rätt. Tjustbanan (Linköping - Västervik) är en av dem. Den 26/9 ska landstingsstyrelsen åter ta ställning till beslutet att upphandla nya tåg till Tjustbanan. Man ska alltså besluta om man ska fortsätta upphandlingen av nya tåg eller avbryta den. Förslaget att ta upp frågan på nytt strax innan upphandlingen är genomförd kom från Palle Håkansson (s). Det skulle vara ett regionalpolitiskt självmål om Håkanssons planer att stoppa upphandlingen skulle lyckas. Men Håkansson påstår i Corren den 17/9 att chanserna att få upprustningspengar inte skulle påverkas av ett avbrutet tåginköp.

I denna fråga behöver man inte tro. Vid kontakt med Banverkets tjänstemän på avdelningen för Leverans och Marknad får vi Banverkets syn i frågan: "Självklart är det viktigt att en region är aktiv och beställer nya tåg och utökad trafik. Då blir vi på Banverket mer intresserade av att rusta upp järnvägen".

Det är precis så offensivt landstinget i Östergötland har agerat hittills. Trafik är beställd för sex år framåt och nya tåg ska upphandlas. Så stå fast vid tagna beslut i landstingsstyrelsen! Det är en framgångsväg enligt Banverket.

Merkostnaden för utökad trafik med nya moderna tåg är inte mer än en tusendel av landstingets omsättning. Den satsningen bör alla konstruktiva regionpolitiker kunna ställa upp på.

Ulf Flodin

Läs mer om