Hundratusentals bilförare kör omkring med alldeles för lite sömn i kroppen. Reaktionsförmågan är nedsatt, liksom förmågan att bedöma avstånd och hastigheter. Som konsekvens kan trötta förare bli veritabla dödsfaror för sig själva och sina medtrafikanter.
Nu måste vi ta upp kampen mot insomning vid ratten med samma allvar som när vi slåss mot droger och alkohol i samband med bilkörning.
Att vi ska köra nyktra, ha bälte och hålla hastigheten är alla - efter årtionden av trafiksäkerhetsupplysning - medvetna om. Däremot har vi i Sverige talat väldigt lite om faran av att köra bil utan att dygnsbehovet av sömn är uppfyllt.
Att nära 30 procent av alla trafikolyckor är relaterade till trötthet känner få till. En trött förare kan faktiskt vara lika farlig som en berusad. Om man varit vaken 16 timmar motsvarar det verkningarna av en berusningsgrad på cirka 0,5 promille.
Människan är inte skapad för att tänja på vakentiden. Vi behöver alla 7-8 timmars sömn per natt. Men i vårt högpresterande samhälle och stressande livsrytm får alltfler problem med sömnen. Det finns många olika anledningar till sömnbrist: Oregelbundna arbetstider, skiftarbete, stress och oro, medicinering och inte minst tv-tittande och internetsurfande till långt fram på småtimmarna.
Till detta kommer sjukdomen sömnapné som drabbar drygt 200 000 personer mellan 20 och 65 år i Sverige. Uppskattningsvis 150 000 av dem är dagligen ute på vägarna. En sömnapnoiker är ständigt trött dagtid på grund av sömnstörningar och andningsuppehåll under nattvilan. För en sömnapnoiker är det därför lätt att somna bakom ratten.
Forskning kring trötthet och bilkörning har aldrig kommit upp på den svenska trafiksäkerhetsagendan och vi har därför inga studier att luta oss mot. I länder som Australien, Storbritannien och USA har man kommit betydligt längre.
Det behövs således både rejäla anslag till trötthetsforskningen relaterat till trafik och bilkörning - och en massiv satsning på upplysning riktad till landets bilister.
Motormännen startar nu ett treårigt informationsprojekt om trötthetens negativa inflytande på trafiksäkerheten. De första insatserna gjordes på ett dussintal platser i landet under sommaren, bland annat utanför Linköping - där en voltad bil vid vägkanten, med skylten "Föraren somnade vid ratten" gav många förbipasserande en tankeställare.
Till sist ett råd till dig som när du kör bil känner "grus i ögonen", att koncentrationen släpper och hur sömnen kommer krypande: Stanna bilen vid närmaste p-plats, drick en kopp kaffe och ta en tupplur på en kvart. Akut trötthet kan bara "botas" med sömn och koffein.
I det längre perspektivet bör alla fundera över sin sömncykel. Får jag tillräckligt med dygnsvila? Är jag kanske en sömnapnoiker? Det finns hjälp att få. Och det finns därmed möjligheter att få ner olycksstatistiken på svenska vägar.
Maria Spetz