Turism och näringsliv i Östergötland bör samverka

Samarbetet mellan turistnäringen och det övriga näringslivet behöver bli bättre. De har samma behov av att synas utåt. Det skriver Susanne Landqvist, vd för Östsvenska Turistrådet, och Anders Riedenfalk, vd för East Sweden Development Agency.

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2007-01-08 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Östsvenska Turistrådet bedriver ett långsiktigt informations- och kontaktarbete för att öka uppmärksamheten för Östergötlands många turistattraktioner. Det arbetet har varit uppmärksammat och framgångsrikt, både här hemma i Sverige och på de utländska marknader som bearbetats. Resultatet skulle emellertid ha varit ännu bättre om fler starka och utåtriktade krafter samverkat med Turistrådet för att lyfta fram Östergötlands många goda sidor.

Det samma gäller för East Sweden Development Agency, som har i uppdrag att göra Östergötlands förtjänster som en region, lämpad för företagsetableringar och investeringar, kända och eftertraktade på viktiga utländska marknader. ESDA har skött jobbet väl utifrån de förutsättningar och resurser som funnits, men samarbete hade skapat ännu bättre resultat.

Slutsatsen är att inte bara vi utan också företag och offentliga institutioner i Östergötland på allvar måste börja diskutera hur aktiviteter och kampanjer ska kunna samordnas så att länet bättre kan göra sin röst hörd hos investerare, riskkapitalister, industrialister, turister, konferensarrangörer och opinionsbildare från när och fjärran. Östergötland är ett län med utomordentliga förutsättningar för industri, investeringar och besöksnäring. Förutsättningar som är bättre än hos många som i dag är både mer kända och framgångsrika än vi. Det är dags att vi på allvar startar debatten om hur starka och utåtriktade krafter ska samarbete för att placera Östergötland i näringslivets och turismens förstadivision.

Turismen och näringslivet har samma behov av att synas utåt. Ju mer vi syns desto mer finns vi och desto självklarare blir vi på beslutsfattarnas kortlistor. Turismen kan öppna dörrar för näringsliv och investerare, näringslivet kan öppna dem för turismen.

Som företrädare för Turistrådet och ESDA är vi övertygade om att den stora potentialen för att få viktiga utländska målgrupper att besöka Östergötland, förlägga verksamhet hit och göra investeringar här, finns i den kunskap och de kontakter som enskilda företag, organisationer, myndigheter och människor besitter. Tillsammans med andra kan vi öka länets attraktionskraft.

Vi vill därför uppmana de företrädare för näringslivet, den offentliga sektorn och organisationer i Östergötland, som arbetar internationellt eller har goda internationella kontakter, att ta en diskussion med oss om samverkan kring budskap, information och aktiviteter.

Ju fler kontakter och ju mer information om dessa som finns i vår gemensamma adressbok, desto större möjligheter har vi att tillsammans sprida verkningsfulla budskap till målgrupper som är viktiga för alla.

Susanne Landqvist

Anders Riedenfalk

Läs mer om