Ăstsvenska TuristrĂ„det bedriver ett lĂ„ngsiktigt informations- och kontaktarbete för att öka uppmĂ€rksamheten för Ăstergötlands mĂ„nga turistattraktioner. Det arbetet har varit uppmĂ€rksammat och framgĂ„ngsrikt, bĂ„de hĂ€r hemma i Sverige och pĂ„ de utlĂ€ndska marknader som bearbetats. Resultatet skulle emellertid ha varit Ă€nnu bĂ€ttre om fler starka och utĂ„triktade krafter samverkat med TuristrĂ„det för att lyfta fram Ăstergötlands mĂ„nga goda sidor.
Det samma gĂ€ller för East Sweden Development Agency, som har i uppdrag att göra Ăstergötlands förtjĂ€nster som en region, lĂ€mpad för företagsetableringar och investeringar, kĂ€nda och eftertraktade pĂ„ viktiga utlĂ€ndska marknader. ESDA har skött jobbet vĂ€l utifrĂ„n de förutsĂ€ttningar och resurser som funnits, men samarbete hade skapat Ă€nnu bĂ€ttre resultat.
Slutsatsen Ă€r att inte bara vi utan ocksĂ„ företag och offentliga institutioner i Ăstergötland pĂ„ allvar mĂ„ste börja diskutera hur aktiviteter och kampanjer ska kunna samordnas sĂ„ att lĂ€net bĂ€ttre kan göra sin röst hörd hos investerare, riskkapitalister, industrialister, turister, konferensarrangörer och opinionsbildare frĂ„n nĂ€r och fjĂ€rran. Ăstergötland Ă€r ett lĂ€n med utomordentliga förutsĂ€ttningar för industri, investeringar och besöksnĂ€ring. FörutsĂ€ttningar som Ă€r bĂ€ttre Ă€n hos mĂ„nga som i dag Ă€r bĂ„de mer kĂ€nda och framgĂ„ngsrika Ă€n vi. Det Ă€r dags att vi pĂ„ allvar startar debatten om hur starka och utĂ„triktade krafter ska samarbete för att placera Ăstergötland i nĂ€ringslivets och turismens förstadivision.
Turismen och nÀringslivet har samma behov av att synas utÄt. Ju mer vi syns desto mer finns vi och desto sjÀlvklarare blir vi pÄ beslutsfattarnas kortlistor. Turismen kan öppna dörrar för nÀringsliv och investerare, nÀringslivet kan öppna dem för turismen.
Som företrĂ€dare för TuristrĂ„det och ESDA Ă€r vi övertygade om att den stora potentialen för att fĂ„ viktiga utlĂ€ndska mĂ„lgrupper att besöka Ăstergötland, förlĂ€gga verksamhet hit och göra investeringar hĂ€r, finns i den kunskap och de kontakter som enskilda företag, organisationer, myndigheter och mĂ€nniskor besitter. Tillsammans med andra kan vi öka lĂ€nets attraktionskraft.
Vi vill dĂ€rför uppmana de företrĂ€dare för nĂ€ringslivet, den offentliga sektorn och organisationer i Ăstergötland, som arbetar internationellt eller har goda internationella kontakter, att ta en diskussion med oss om samverkan kring budskap, information och aktiviteter.
Ju fler kontakter och ju mer information om dessa som finns i vÄr gemensamma adressbok, desto större möjligheter har vi att tillsammans sprida verkningsfulla budskap till mÄlgrupper som Àr viktiga för alla.
Susanne Landqvist
Anders Riedenfalk