Nu är det dags för ändrad färdriktning för turismen i Vadstena. Ödeshög hoppar av, turistchefen slutar och vart skall man nu ta vägen.
Jag har tidigare varnat för att hoppa in i tillfälliga förbindelser som styrs av exempelvis projektpengar från EU.
Vadstena har klara, tydliga och väl inarbetade varumärken nämligen Birgitta, Vättern och Gustaf Wasa. Att då sälja sin själ till "Tidernas landskap" är turistisk prostitution.
Det är dags att Vadstena nu tar krafttag för att återfå den profil som gjort Vadstena känt sedan medeltiden.
Vi behöver en samlad och kraftfull turistorganisation - den må kallas nämnd eller aktiebolag - inget fjuttigt och handlingsförlamat utskott, och vi behöver samlas för att återge en av Vadstenas basnäringar sin gamla status. Det hjälper inte med en konsult från Motala eller ett näringslivsorgan som Visit om inte vi inom politiken står eniga om att turismen i Vadstena behöver ett kraftfullt stöd. Inom kd och för övrigt hela oppositionen har vi kraftfullt markerat detta i såväl valrörelse som budgetdebatter.
Vi behöver en ny turistchef som vågar stå upp och ta ansvar och framför allt peka ut färdriktningen med hela handen. Men så länge majoriteten i Vadstena tror sig kunna styra turismen med hjälp av tre personers vänsterhänder i det så kallade turismutskottet - ja, så länge kommer vi att vara ordentligt akterseglade av såväl Motala som länet i övrigt.
Att flytta till Rödtornet kan vara bra, men vad hjälper det om turistorganisationen styrs av trötta och utslitna politiker och medarbetare. Det behövs mycket nytt blod men också rikligt med nya friska pengar för att vi ska kunna återta vår position som stark och ledande turistort i Sverige.
När börjar vi?
Gunnar Jivegård