Östergötland riskerar att bli förlorare när regeringen ska fatta beslut om utbyggnaden av infrastrukturen.
Närmast ligger en omräkning av nuvarande planer där regeringen ska besluta vilka väg- och järnvägsbyggen som ska prioriteras fram till år 2015.
I Vägverkets och Banverkets underlag till detta regeringsbeslut finns klara försämringar för Östergötland i jämförelse med de ursprungliga planerna för 2004-2015. Detta är inte acceptabelt.
Samtidigt inleds arbetet med nya planer för perioden 2010-2019.
Den regionala planen är Östsams ansvar att fastställa. Det åligger dock Länsstyrelsen att inför arbetet med de nationella planerna göra tydliga prioriteringar utifrån ett statligt perspektiv.
Detta kommer vi att göra i en skrivelse som går in till regeringen i nästa vecka.
Vi står inför många avgörande beslut om hur infrastrukturen ska byggas ut framöver. Vi har utgått från regeringens tydliga signal att sträva mot projekt med både offentliga och privata finansiärer, så kallade OPS-projekt. Ska Östergötland lyckas få med projekt måste vi acceptera denna utgångspunkt.
Vi hoppas på en bred regional samsyn via Regionförbundet Östsam för att kunna få ett utfall som motsvarar regionens storlek och förutsättningar.
Vi föreslår att nedanstående vägprojekt genomförs i nu nämnd ordning:
* Riksväg 50 genom Motala, den så kallade Skepparpinan
Trafiken genom Motala innebär stora olycksrisker, buller och miljöstörningar som är betydande. Projektet har i planeringen behandlats styvmoderligt och skjutits på framtiden många gånger. Vi menar att tiden nu är mogen att använda vägavgifter som en finansieringskälla.
* E 22, lyftet vid Söderköping och Göta Kanal
Alternativen tunnel respektive högbro har avfärdats som orealistiska. Vi menar att kanalbolagets och Söderköpings kommuns vilja att medverka i en bred finansieringslösning med ett båtlyft över E22 via exploatering av sitt markinnehav vore en spännande innovation.
Vi vill också prioritera två järnvägsprojekt:
* Ostlänken står naturligtvis fortfarande som det högst prioriterade järnvägsobjektet. Här behövs projekteringspengar omedelbart för att inriktningen om tidigareläggning till 2010 ska vara möjlig.
* Med dubbelspåret Mjölby - Motala och med goda marginaler inom ramarna vill vi lyfta fram Kardonbanan i Norrköping, som är en mycket viktig del för hamnens utveckling och för att stärka Norrköping som transportcentrum.
Vi ser det som nödvändigt att från Östergötlands sida göra tydliga prioriteringar och är mycket medvetna om det stora antal väl motiverade objekt som finns.
Långa önskelistor utan möjlighet till genomförande tjänar enligt vår uppfattning inget syfte.
En generell önskan är naturligtvis att anslaget för investeringar i infrastruktur höjs eftersom det i vårt län finns ett stort antal väg- och järnvägsprojekt som är långsiktigt lönsamma.
Björn Eriksson, landshövding
Magnus Holgersson, länsråd