Sverige är ett av många små länder som möter samma dilemma:
- Å ena sidan är det egna språket en viktig del av identiteten.
- Å andra sidan krävs god engelska för att klara sig väl i den nya världen.
Hur hanterar vi detta dilemma? Och hur mycket av dilemma är det?
Om vi ser till våra ungdomars bästa borde slutsatsen vara klar. Det är viktigt för deras framtid att de lär sig behärska engelska väl. Engelskan är nyckeln till världen. De elever som lämnar skolan med en säkerhet i engelska språket har alla möjligheter att söka sig vidare till universitet utomlands och de har bättre förutsättningar att läsa kurslitteratur på svenska universitet. Oavsett vilken profession de bestämmer sig för, har de stor nytta och glädje av att kunna formulera sig med trygghet på engelska.
I den nya globala ekonomin är det mer nödvändigt än någonsin att kunna kommunicera över gränser. Sverige är ett av de mest internationaliserade länder som finns. Detta är en enorm styrka och inget att vara bekymrad för. Linköping är bland de mest globaliserade städerna i Sverige, med sitt universitet och sina globala företag.
Om vi är ense om att våra ungdomar bör lära sig god engelska, då är det en klar fördel att börja tidigt. Internationella Engelska Skolan har grundats på övertygelsen att den goda engelskan erövras bäst i en miljö där eleverna hör mycket engelska och där de har många lärare från engelsktalande länder.
Det är stor skillnad mellan att kunna göra sig begriplig på engelska och att "behärska" engelska språket. Den som "behärskar" känner en inre säkerhet att tala och skriva med nyanser.
Går engelskan ut över svenskan? Nej, så behöver det inte vara. Den mänskliga hjärnan fungerar inte som en dator - så att ett språk ger mindre plats för ett annat språk. Hjärnan bygger i mycket på associationer. Den som kan ett språk, har lättare att lära sig ett andra språk och sedan även ett tredje.
Det här bekräftas av våra erfarenheter. På det nationella provet i nionde klass våren 2007 fick 87 procent av eleverna på IES Linköping betyget VG eller MVG i engelska, mot 59 procent för landets skolor i genomsnitt. I svenska fick 75 procent betyget VG eller MVG, mot 54 procent i landet som helhet (procentsatserna för hela riket hämtas från år 2006 eftersom årets resultat ännu ej föreligger). Om en skola är bra, tenderar den ge bra resultat i både engelska och svenska samtidigt.
Vi vill vara en flerspråkig skola. Våra ungdomar behöver mer än svenska för sin framtid. Tanken att inskränka på språk tycks mig absurd, i dagens värld.
Friskolesystemet har rimligen till syfte att erbjuda föräldrar och elever mer än ett alternativ. Alla skolor behöver inte vara lika. Erfarenheten - och de val som görs av ungdomar och föräldrar - får sedan visa vad som bär för framtiden.
Staffan Freskgård