Utred tunnelalternativet

Motalas politiker borde också värna Göta kanal, skriver kanaldirektör CLAES-GÖRAN ÖSTERLUND i en replik.

Linköping2008-03-19 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I Corren (17/2) riktar kommunalrådet Eva Isaksson Ribers skarp kritik mot min inställning till det planerade dubbelspåret genom Motala och de problem som följer för Göta kanals fortsatta existens. Menar Ribers att Kanalbolagets ledning inte ska bevaka sina intressen?

Det handlar inte om prestige, utan Kanalbolagets konkreta krav grundar sig på Banverkets egna och oroande uppgifter. Man behöver därför inte fabricera siffror om tågantal.

Ribers efterlyser "en seriös och trovärdig debatt". Till denna har tyvärr inte Motalas politiker bidragit.

Genom att föra fram missvisande och delvis ogrundade uppgifter har man istället fått Motalaborna att okritiskt acceptera Banverkets planer.

När ska Motalas politiker och tjänstemän delge de boende i kommunen att dubbelspåret byggs för att skapa Sveriges mest omfattande godsled? Inte i något avseende tycks Eva Isaksson Ribers se något problem.

Har hon studerat bullerberäkningarna som Banverket har gjort? Hamnen och området kring kanalen får oacceptabla ljudnivåer.

Eva Ribers nämner tågtätheten i Stockholm och Malmö. I båda dessa fall löses problemen genom att låta tågtrafiken gå i tunnlar. Banverket har i en stor annonskampanj talat om tunnellösningarnas förträfflighet och att traditionella marklösningar är otidsenliga och miljöfarliga.

Raden av städer som motsatt sig miljöfarlig dragning kan göras lång.

I Sundsvall är alla politiker eniga om att en ny järnvägsdragning ovan jord är oacceptabel.

I Motala har inte ens ett tunnelalternativ utretts.

År 2007 utsågs Göta kanal till Sveriges största underverk och bland turistattraktioner är kanalen bland de mest attraktiva i landet.

Det ankommer givetvis på kanalbolagets ledning, men också Motalas politiker, att värna detta även för framtiden.

Claes-Göran Österlund

Läs mer om