Utveckla flyget på lika villkor

Förlustgarantier snedvrider konkurrensen för regionens flygbolag och flyglinjer, skriver TORBJÖRN MORTENSEN, vd Linköping City Airport, i en replik till Norrköping Airports flygplatschef.

Linköping2009-03-06 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Mari Torstensson uttrycker "sin" förståelse för flygets utveckling i Linköping med orden "Vi förstår att trots att Norrköping är den större ursprungliga regionflygplatsen med kapacitet att ta emot större passagerarplan och fraktflyg, så är det viktigt för Saab att ha kvar en flygplats ", i en replik på min debattartikel. Mari ger även uttryck för "att det är prestige för Linköping att kunna erbjuda en egen flygplats". Därefter efterlyser hon min förståelse och kvittens på detta.

Det jag förstår av inlägget är att flygplatschefen i Norrköping anser att allt är större i Norrköping och att Linköpings motiv för att utveckla kommunikationerna i regionen enbart är prestigeskäl.

Min debattartikel handlar inte om detta. Den ifrågasätter inte Norrköping Airports kapacitet, ursprung eller tidigare betydelse. Inte heller framför jag, som Mari påstår, några misstänksamheter om flygplatsens subventioner eller driftsstöd. Det min debattartikel lyfter fram är den regionala konkurrenspåverkan som Norrköpings lokala beslut - att täcka flygbolagens underskott - medför.

Det handlar således inte om subventioner av flygplatsen utan om en ren förlusttäckning av flygbolagens kommersiella underskott, i upp till 36 månader. Förlustgarantin snedvrider konkurrenssituationen och riskerar att slå ut befintliga flygbolag och flyglinjer i regionen. Jag värnar i min debattartikel om lika kommersiella konkurrensvillkor för flygbolagen och anser inte att lokala förlusttäckningsgarantier är en förutsättning för att utveckla flyget i landets fjärde största tillväxtregion.

Torbjörn Mortensen

Läs mer om