Utveckla Linköping som besöksstad

För att utveckla turismnäringen behövs ökat samarbete mellan olika aktörer och olika regioner. Det skriver Eva Joelsson (s), vice ordförande Arenabolaget, och Mats Johansson (s), vice ordförande Marknadsbolaget.

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2007-06-11 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Turism och besöksnäring är en internationellt växande bransch. Vill man vara med på banan så krävs att Linköpings fördelar lyfts fram och blir känt av en allt större omvärld. Kommunen är den naturliga inbjudaren till ett sådant samarbete.

Goda exempel på lyckade resultat finns. Linköpings och Norrköpings marknadsbolag har fått ett välförtjänt pris som bästa marknadsförare i regionen i arbetet med att sätta Fjärde storstadsregionen på kartan. Det visar att ett väl utformat samarbete mellan näringsliv och samhälle med ett fokuserat budskap ger resultat. Vi säger grattis till alla skickliga medarbetare som möjliggjort priset och uppmärksamheten.

Sportsliga framgångar är en viktig del av marknadsföringen av Linköping. LHC:s finalplats i ishockey har inneburit en uppmärksamhet som PR-mässigt kan värderas till mångmiljonbelopp. En uppmärksamhet som bidrar till att attrahera både företag och människor. För oss känns detta som en bekräftelse på det riktiga att bygga Cloetta Center. Utan en ny arena med stor publikkapacitet hade klubben inte kunnat etablerat sig i toppen. Inte heller att bygga upp en barn och ungdomsverksamhet som sysselsätter över 1000 personer.

Cloetta Center har haft över en miljon besökare - efter endast två och ett halvt års verksamhet. Det är ett fantastiskt bra resultat som visar att bland de stora arenor som växt fram i Sverige de senaste åren ligger vi i framkant. 2007 års verksamhet och de kommande evenemangen bekräftar den goda utvecklingen.

Men visst kan vi bli ännu bättre! Det samlade Arenabolaget med en tydlig och målmedveten ägare innebär allt större fördelar. Om vi utnyttjar fördelarna rätt är det en kraftig bidragande faktor till den spännande besökstaden Linköping.

Linköping omges av två stora turistattraktioner som är särskilt aktuella i år. I Vimmerby uppmärksammas Astrid Lindgren, som skulle ha fyllt 100 år och Kolmårdens djurpark utvecklar sin anläggning med det nya Tiger World. Hur drar Linköping nytta av dessa två turistmagneter?

En svaghet i svensk besöksnäring är bristen på bra kombinationspaket. Vi är dock övertygade om att Linköping har mycket att erbjuda i en utveckling av turist- och besöksnäring. Två nöjesparker kombinerade med t ex Domkyrkan och Slotts- och Domkyrkomuséet, Gamla Linköping med dess Fenomenmagasin, Flygvapenmuséet och Itceum skulle säkert attrahera både svenska och utländska turister. Möjligheten till internationella artister i Cloetta Center stärker naturligtvis Linköpings position.

Men fjärde storstadsregionen kan också dra nytta av den snabbast växande delen av besöksnäringen - shoppingturism. I Norrköping växer antalet affärer snabbt i Ingelstad och Linköping har landets näst största köpcentrum i Tornby. Dessutom har Linköping en attraktiv stadskärna med många spännande och unika affärer.

Med handlingskraft, politiskt ledarskap och samarbete kan vi fånga alla möjligheter till en bra utveckling av Fjärde Storstadsregionen.

EVA JOELSSON

MATS JOHANSSON

Läs mer om