När trafikåret 2007 summeras har 473 personer mist livet i olyckor. Detta är 203 fler än nollvisionens mål på 270 - och siffran väntas stiga. Alla är överens om att detta är ett misslyckande trots Vägverkets och kommunernas höga ambitioner att förbättra säkerheten. Det är nu hög tid att analysera orsaker och rätta till misstag.
En orsak är att Vägverket och kommunerna skjuter projekt på framtiden på grund av pengabrist.
Motormännen kollar varje sommar vägmiljöerna i länen och lämnar tips till berörda om behövliga förbättringar. Så långt möjligt har detta resulterat i förbättringar i form av fler 2+1-vägar, rensning av farliga sidoområden och fartdämpande åtgärder. När olyckorna ändå ökar måste myndigheterna ta till impopulära åtgärder som fartkameror, fartreduceringar med gupp och avsmalningar samt kraftigt höjda bötesbelopp.
Tyvärr har det visat sig att inte heller detta är tillräckligt.
Så länge vi inte kräver mer kunskap och disciplin hos trafikanten får leva med höga olyckstal. Detta gäller såväl gående, cyklister som fordonsförare. Alltså gäller skärpning:
För gående som ska korsa gatan - det är inte bara att kliva rätt ut. Visa din avsikt och se dig för.
För cyklister som åker på trottoarer och gångbanor och utan lyse i mörker. Cykeln är enligt lagen ett fordon.
För fordonsförare som nonchalerar fartgränser, gör farliga omkörningar, byter fil och svänger utan tecken, genar i korsningar och kör onyktra och uttröttade. Det handlar om kunskap och självdisciplin.
Bristen på poliser är påtaglig och människan är tyvärr ögontjänare. Ser ingen vad jag gör tar jag mig otillåtna friheter. Med fler kontroller skulle olyckssiffrorna sjunka drastiskt.
Sammanfattningsvis kan trafiken delas upp i tre stora grupper:
* Väg- och trafikmiljö
* Övervakning
* Människan
Alla tre spelar en viktig roll för en säker trafik. Men ytterst är det människan som är upphov till olyckor. Ska vi få ner olyckorna måste medel avsättas till vägar, underhåll och mer övervakning. Men framför allt måste kraven på kunnande och regelefterlevnad hos alla som vistas i trafiken skärpas.
Motormännen genomförde förra året ett antal kampanjer som ett led i vårt arbete för en säkrare trafik. Ett arbete som vi lovar att fortsätta.
Alf Löfquist
Jan Leander