Vägverket lurar bilister

Vinterdäck med dubbar är överlägset säkrare, skriver BERTIL SANELL och HALVARD NILSSON vid föreningen Vetenskap och Erfarenhet i Trafiksäkerhetsarbetet.

Linköping2008-10-20 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I Vägverkets vinterdäckskampanj försöker man övertyga bilister att vinterdäck utan dubb är lika säkert som dubbdäck. Dessutom målar man upp en bild av att dubbdäck river upp skadliga partiklar ur asfalten, trots att de verkligt farliga partiklarna kommer från helt andra källor.

I sina reklamannonser nämner Vägverket bara de större partiklarna, kallade PM10, som kan irritera de övre luftvägarna och påstår att dessa främst kommer från dubbdäcken. Det är fel eftersom det finns många olika källor till PM10. De nämner inte de mindre partiklarna som också finns i luften, kallade PM2,5, och ännu finare nanopartiklar. Senare forskning visar att dessa mindre partiklar (PM2,5) är de verkligt farliga partiklarna eftersom de tränger långt ned i lungorna. Dessa partiklar kommer från andra källor än dubbdäck, framförallt från avgaser.

Kanske vill Vägverket minska andelen dubbdäck för att spara pengar eftersom dubbdäck anses slita mer på vägarna än dubbfria vinterdäck. Om dubbdäcken minskas eller helt tas bort, behöver man inte längre så slitstarka vägbeläggningar. En av dubbdäckens viktigaste egenskaper är att dubbarna ruggar isen så att de som kör utan dubb får ett bättre grepp än de annars skulle ha fått när det är riktigt halt ute. Odubbade däck polerar underlaget när de spinner eller glider, vilket gör vägen ännu halare.

Vinterdäck testas varje år av flera tidningar. Tidningen Motorföraren redovisar i årets vinterdäckstest, att skillnaden i bromssträckan på is mellan dubbdäcken och vinterdäcken utan dubb är drygt 45 procent. Det kan vara skillnaden mellan liv och död. Dubbdäckens överlägsna grepp på isigt väglag är odiskutabelt och ännu finns inget vinterdäck utan dubb som når upp till de dubbade däckens egenskaper. Våtgrepp och körstabilitet är också viktiga egenskaper och en kompromiss måste till med isgreppet, vilket gör att både våtgreppet och körstabiliteten blir sämre.

Vägverket måste sätta trafiksäkerheten främst i stället för miljöaspekter som är mycket komplexa och inte bara beror på vilka däck man använder. Vem på Vägverket är beredd att ta personligt ansvar för ett möjligt ökande av antalet halkolyckor på isigt vinterväglag genom att lura folk att tro att dubbfria vinterdäck är lika bra som dubbdäck?

Bertil Sanell

Halvard Nilsson

Läs mer om