Välkommen in i matchen, Björklund

För att Sverige ska kunna vara en ledande kunskapsnation krävs en nationell bibliotekspolitik, skriver NICLAS LINDBERG, generalsekreterare i Svensk Biblioteksförening

Linköping2008-02-28 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Utbildningsministern har fått upp ögonen för debatten kring skolbiblioteken.

I riksdagen besvarade han nyligen socialdemokraten Ameer Sachets fråga om Jan Björklund (fp) tänker ta något initiativ i syfte att "lyfta" biblioteksverksamheten i skolan - och då inte minst i de privata skolorna. Utbildningsministern svarade då att han delar uppfattningen att skolbiblioteken är viktiga och att staten självklart har ett ansvar för att utveckla verksamheten och höja kvaliteten i landets skolbibliotek. Han sa också att han inom sitt ansvarsområde följer utvecklingen noga.

Men ser han då inte hur det ser ut på skolbiblioteksfronten i Sverige?

I dag går endast sex procent av de svenska eleverna i en skola med en heltidsanställd bibliotekarie. Antalet böcker på skolbiblioteken har sedan 1992 sjunkit från 27 böcker per elev till 16 böcker 2002. Skolverkets PIRLS-undersökning, en internationell studie av läsförmågan hos elever i årskurs 4, visar att svenska barns läskunnighet har försämrats avsevärt sedan 1990. Studien framhåller brister hos de svenska skolbiblioteken som en förklaring till resultatet.

Sverige behöver rustas för globaliseringens utmaningar och biblioteken är en viktig byggsten för en förstklassig infrastruktur för kunskap. Det måste vara lika självklart att skolbarn i grundskolan har tillgång till bemannade skolbibliotek som att forskare har tillgång till förstklassiga forskningsbibliotek och kommuninvånare har god tillgång till högkvalitativa folkbibliotek. Skolbibliotek med kompetent bibliotekspersonal bidrar inte bara till ökad läslust och kunnighet om informationssökning utan bidrar även med kunskaper som eleverna har nytta av i högre studier och livet ut.

Sverige är det enda landet i Norden som inte har en nationell bibliotekspolitik. Det ser vi som ett allvarligt problem. För att Sverige ska kunna fortsätta vara en ledande kunskapsnation krävs åtgärder på biblioteksfronten.

Jan Björklund kan som Sveriges utbildningsminister införa en garanti för skolbibliotek, förbättra skolbarns tillgång till böcker och annan media samt medverka till en nationell bibliotekspolitik. Välvilliga ord räcker inte. Det är dags att gå från ord till handling.

Niclas Lindberg

Läs mer om