Svar till Siv Holma och Jonas Sjöstedt Corren 3/12
Vänsterpartisterna Holma och Sjöstedt går hårt åt regeringens politik på järnvägssområdet. I dessa bistra tider är det självklart tågeländet som är i fokus, och jag kan inte annat än hålla med om deras beskrivning av problemen och orsaken till desamma.
Bristande underhåll av såväl tåg som järnvägsspår är den stora boven i dramat till den bedrövliga situation vi nu upplever. Men då vänsterpartisterna vill låta påskina att detta är regeringens fel och att regeringen har alldeles för låga ambitioner på järnvägssidan försvinner samsynen. Det är helt enkelt inte sant.
Tvärtom har resurserna för drift och underhåll men också nivån på investeringar i det svenska järnvägssystemet ökat kraftigt de senaste åren. Och de satsningar som är planerade är dessutom fullt finansierade. Det ska jämföras med den situation regeringen ärvde, där den tidigare planen var underfinansierad med över 60 miljarder. Vänsterpartisterna är helt enkelt ute och cyklar.
Ser vi särskilt på pengarna som går till det viktiga underhållet av järnvägsspår har det ökat med hela 36 procent sedan alliansregeringen tillträdde 2006. Dessutom har regeringen uppmanat de ansvariga aktörerna att arbeta fram åtgärdsprogram för att vi inte skulle få uppleva samma problem som i fjol samt en övning för att förbättra samverkan mellan dem.
Idag vet vi att det dessvärre inte har hjälpt. Men regeringen har i alla fall på ett aktivt sätt försökt att minimera störningarna. Frågan är ju hur läget hade sett ut om vi dessutom hade legat kvar på de underhållsnivåer som rådde före regeringsskiftet 2006?
SJ:s VD brukar framhålla att vi har det sämst underhållna tågnätet i Europa. Så är det kanske men det är inget som har uppstått de senaste åren. Det är ett ofrånkomligt resultat efter flera decennier av misskötsel.
BETTY MALMBERG (M), RIKSDAGSLEDAMOT FÖR ÖSTERGÖTLAND