Varför förvånas i järnvägsfrågan?

Det är delvis riksdagsledamöternas eget fel att järnvägssituationen ser ut som den gör. Det skriver HÅKAN NORÉN, journalist emeritus, Nyköping, i en replik.

Linköping2009-05-29 03:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ett stort antal riksdagsledamöter från Södermanland och Östergötland efterlyser "ett uppehållande försvar" tills höghastighetsbanan Ostlänken är på plats (Corren 19/5). "Det är därför med stor förvåning vi konstaterar att det inte finns några åtgärder medtagna för att höja kapaciteten på vare sig Södra eller Västra stambanan (Sörmlandsdelen) i Banverkets aktuella åtgärdsplanering", skriver riksdagsledamöterna.

Vaddå, förvånade? Det är väl inget att förvåna sig över. Riksdagsledamöterna har i stort sett sig själva att skylla. Hur många motioner har de lämnat om upprustning av den nuvarande enkelspåriga banan? Hur många interpellationer har de ställt till ansvariga ministrar de senaste tio åren om varför upprustning uteblir?

Som ett mantra har man i stället upprepat ordet "Ostlänken". Med den skulle alla problem lösa sig. Men det faktiska innehållet i Ostlänken har sällan analyserats. I dag har projektet utvecklat sig till att i huvudsak vara en bana för höghastighetståg Stockholm-Göteborg på 2 timmar och 15 minuter. Sedan kan några regional- och interregionaltåg få trafikera banan på nåder.

En satsning på nuvarande banan skulle onekligen betjäna de lokala intressena bättre. Om det inte ska dröja 20 år eller mer måste ett helt nytt koncept tas fram. För detta krävs ingen höghastighetsbana. Det behövs en upprustad bana plus nya mötes- och omkörningssträckor. Utöver detta fordras moderna lokal- och regionaltåg, där acceleration är viktigare än toppfart.

Hade politikerna satsat på ett realistiskt mål under en överskådlig tid i stället för att upprepa mantrat Ostlänken så hade förmodligen upprustningen varit en bra bit på väg. De klagande riksdagsledamöterna har själva stort ansvar för den nuvarande situationen.

Håkan Norén

Läs mer om