Vem ska driva Linköpings Kulturskola?

Personalen befarar att verksamheten hotas när Kulturskolan ska läggas ut på entreprenad, skriver Helen Ölmeklint och Leif Wangin.

Linköping2007-10-16 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Med anledning av upphandlingen av Kulturskolans verksamhet känner vi att det är dags att beskriva följande:

Att vi som i dag arbetar på Linköpings Kulturskola inte gillar att Kulturskolan skulle hamna hos en annan utförare är kanske inte så konstigt då vi vet vad vi har men inte vet vad vi får.

Vad vi är rädda för är att den kompetens som i dag finns försvinner. Det finns inget krav på att befintlig personal skall följa med till en ny utförare. Om ändå personalen erbjuds att följa med finns många frågetecken som kommer att uppstå. Finns intresset hos alla att följa med? På den frågan kan vi redan nu berätta att så inte är fallet.

Om flera lärare inte finns kvar, kommer då eleverna stanna kvar? Det vet vi inte svaret på men erfarenheten visar att vid skifte av lärare försvinner fler elever ur verksamheten än normalt.

Om elevstammen sjunker, hur blir då tillgången av elever i bildensembler, dansgrupper, dramagrupper, orkestrar, musikensembler och körer?

I dag har vi en väl fungerande verksamhet som erhållit mästerskapstitlar i både nationella och internationella tävlingar. Detta tack vare kompetenta och rutinerade pedagoger som under mångårig erfarenhet byggt upp verksamheten till vad den är idag.

Utåt sett har vi dessutom ett mycket gott renommé. Vi får ständigt ta emot studiebesök från många Kulturskolor som vill ta del av vårt unika upplägg i de olika verksamheterna. Ett upplägg där vi lärare tillsammans med administration och ledning arbetar framåt för att Kulturskolan hela tiden skall utvecklas och finnas till för barn och ungdomar med en genomtänkt struktur från 4 års ålder till och med gymnasiet.

Vår administration besitter en oerhörd sakkunskap om verksamheten och har ett stort kontaktnät. Särskilt viktigt vid till exempel vikarieanskaffning vid sjukdom. Ledningen har en viktig roll som tar tillvara på den kompetens som finns för att slutkunden, eleven, ska få den bästa möjlighet till utveckling och glädje med sitt deltagande i någon av våra konstformer.

Vi vill därför rikta en vädjan till dem som skall besluta i frågan om vem eller vilka som från 1 juli 2008 skall driva Linköpings Kulturskola:

* Tänk på helheten för att få en samlad Kulturskola.

* Tänk på erfarenheten bland personalen och bibehåll kontinuiteten för eleverna.

* Det som kan rivas på en dag kan ta decennier att bygga upp igen.

Personalen vid Linköpings Kulturskola genom

Helen Ölmeklint

Leif Wangin

Läs mer om