Vi ökar säkerheten utan att inskränka friheten

Regeringen vill inte höja 15-årsgränsen för att få köra moped. Däremot vill vi införa körkort och förarbevis för EU-moped respektive klass II-moped. Det skriver infrastrukturminister ÅSA TORSTENSSON (C).

Linköping2009-02-24 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Antalet mopeder ökar kraftigt i Sverige. För väldigt många unga är mopeden garanten för att kunna ta sig till fotbollsträningen, stallet, bion eller ta en fika med sina kompisar. Mopeden är lika med frihet.

Det är därför som jag i dag i riksdagen debatterar och försvarar mitt och regeringens förslag att åldersgränsen för att få köra moped ska vara 15 år och inte, som Socialdemokraterna kräver, försämra ungdomars rörlighet genom att höja åldersgränsen.

Jag och många med mig vet att det som avgör hur säkert det är på våra vägar är hur stora risker du och jag som trafikanter är beredda att ta. Tar man stora risker, ja då ökar också sannolikheten att drabbas av en olycka. För mig är det därför jätteviktigt att alla ni som kör moped också vet vilka risker som finns och hur man undviker dem.

Det är därför som jag och alliansregeringen föreslår att man inför ett körkort för EU-moped (AM-körkort) och förarbevis för moped klass ll. För klass II-mopeden innebär det en ny obligatorisk utbildning och teoriprov och möjligheter att frivilligt övningsköra i trafiken. För EU-moped gäller krav på utbildning och teoriprov. En del i utbildningen är också krav på övningskörning i trafik. Alla som vill ta AM-körkortet måste genomgå en medicinsk och personlig lämplighetsprövning.

2008 var ett bra år med färre dödade och svårt skadade inom vägtrafiken. Det är det lägsta antalet sedan 40-talet. Vi ser också en minskning inom alla åldersgrupper och fordonsslag. Något särskilt värt att nämna är den stora minskningen av antalet unga: Från 32 till 19.

Också när det gäller omkomna i mopedolyckor pekar de preliminära siffrorna för 2008 på sjunkande antal. Fem av de totalt elva som dödades på moped 2008 var under 19 år. Både för EU-mopeder och den långsammare klass II-mopeden visar det sig att en mycket stor andel av dödsolyckorna beror på lagbrott i form av att inte hjälm används, att man har druckit innan man kör eller att mopeden är trimmad. Detta visar att nya förare som har lite kunskap om resultaten av risktaganden är de som råkar illa ut.

Därför är det viktigt att förstärka trafikkunskaper och insikter om farliga beteenden i trafiken hos dem.

Varje dödsolycka i trafiken är en olycka för mycket. Det är därför det är så viktigt att varje ny generation får en bra utbildning i trafiksäkerhet. Med de nya mopedbestämmelserna och med den nya riskutbildningen i bilkörkortsutbildningen tar vi krafttag för att minska antalet skadade och dödade i trafiken.

Med alliansregeringens politik ökar vi trafiksäkerheten utan att det inskränker ungas frihet.

Åsa Torstensson

Läs mer om