I januari bildade vi sörmländska och östgötska ledamöter från samtliga riksdagspartier Nätverket Ostlänken. Syftet med detta blocköverskridande samarbete är att främja det föreslagna järnvägsbygget Ostlänken mellan Järna och Linköping via Nyköping. Vi ledamöter har redan börjat sätta oss in i ämnet genom att engagera ansvariga statsråd, departement, Banverket och kommunstyrelser för att tillsammans försöka förverkliga projektet.
Ostlänken är en järnväg anpassad till 2000-talets behov. Den 150 kilometer dubbelspåriga järnvägen kommer att korta restiden mellan Linköping och Stockholm till en timme. Byggandet av Ostlänken är av hög prioritet då den både kommer att vara en del av den EU-prioriterade transportkorridoren mellan Stockholm och Öresundsregionen, samt stambanan Stockholm - Göteborg.
I dagsläget finns en allvarlig kapacitetsbrist för både person- och godstrafiken i vad som är ett av landets viktigaste järnvägsstråk. I och med förverkligandet av detta regionutvecklingsprojekt kommer problemen att byggas bort. Ostlänken skapar dessutom naturliga förutsättningar för regionförstoring. I kommunerna längs med den nya järnvägen berörs 440 000 kvinnor och män, 35 000 företag, universitet, hamnar och flygplatser. Ostlänken förefaller vara det naturliga alternativet för att sammanlänka landets största respektive fjärde arbetsmarknadsområde. Därtill skapas förutsättningar att utveckla större och mindre tillväxtcentra och nationella stödjepunkter längs detta transportstråk.
Den av regeringen utsedda Klimatberedningen har angående järnvägstrafik och höghastighetståg meddelat att vi i Sverige bör utöka järnvägarna med minst 50 procent innan 2020. Vi sörmländska och östgötska ledamöter från samtliga riksdagspartier anser därför att det är högaktuellt att inkludera Ostlänken från början i planerna med att bygga ut det svenska järnvägsnätet.
Nätverket Ostlänken arbetar nu aktivt och intensivt för en koordinerad samhällsplanering längs den nya järnvägskorridoren. Vi anser att Ostlänken är en central pusselbit i den nationella tillväxtpolitiken och att det är vårt arbete som folkvalda i riksdagen att belysa projektets potential som kommer att minska bil- och flygtrafik samtidigt som miljövänliga och säkrare person- och godstransporter stimuleras.
Betty Malmberg (m)
Peder Wachtmeister (m)
Walburga Habsburg Douglas (m)
Gunnar Axén (m)
Finn Bengtsson (m)
Andreas Norlén (m)
Roger Tiefensee (c)
Staffan Danielsson (c)
Liselott Hagberg (fp)
Karin Granbom (fp)
Kjell Eldensjö (kd)
Yvonne Andersson (kd)
Elisebeht Markström (s)
Billy Gustafsson (s)
Sonia Karlsson (s)
Louise Malmström (s)
Johan Löfstrand (s)
Anne Ludvigsson(s)
Laila Bjurling (s)
Fredrik Olovsson (s)
Aleksander Gabelic (s)
Torbjörn Björlund (v)
Elina Linna (v)
Peter Eriksson (mp)
Gunvor G Ericson (mp)