En ungdomsgeneration som inte släpps in på arbetsmarknaden, som lever på socialbidrag och bor hemma hos morsan halva livet.
Låter det som en mardröm? Kanske. Men det kan bli en sanndröm.
Nya siffror visar nämligen att många unga inte får ta del av högkonjunkturen. Arbetsmarknadsstyrelsen, AMS, genomförde nyligen en undersökning om ungas attityder till jobb, utbildning och arbetsmarknad samt hur arbetsmarknaden ser ut för dem.
Bo Bylund, generaldirektör för AMS, talar om en "tudelad arbetsmarknad". Trots att sysselsättningen ökar har unga fortfarande svårt att få fotfäste på arbetsmarknaden. Framför allt gäller det dem som saknar gymnasieutbildning eller har en utbildning som inte efterfrågas av arbetsgivare. Det rör sig om 15 000 unga män och kvinnor, säger Bylund.
I undersökningen framkommer rätt skrämmande uppgifter. Många unga anser att skolan är för dålig på att förbereda dem inför arbetslivet.
De tillfrågade anser att informationen kring hur arbetsmarknaden fungerar eller hur man söker jobb är otillräcklig. Mer än varannan ung tycker att de har fått ganska eller väldigt lite information i skolan om hur arbetsmarknaden fungerar.
Samtidigt visar siffror från Ungdomsstyrelsen att etableringsåldern för unga ökat drastiskt. Mellan 1990 och 2000 ökade den från 20 till hela 27 år.
Unga människor är Sveriges och världens framtid. De ska ta över och starta företag, hitta ny kunskap eller börja arbeta inom branscher som utpekas som tillväxtområden. Det rimmar illa med de fakta som AMS och Ungdomsstyrelsen presenterar.
Communicare har arbetat med att coacha ungdomar i tio år. Det har gett resultat. Drygt 80 procent av dem som kommer till oss går vidare till egen försörjning; arbete, eget företagande eller egenfinansierade studier.
Det ger oss unika erfarenheter av målgruppen.
Låt oss därför komma med en utmaning: ge oss chansen att jobba med 10 000 ungdomar. I gengäld garanterar vi att 8 000 unga män och kvinnor hittar sin egen väg till försörjning - samtidigt som vi tillsammans ökar regionens konkurrenskraft.
Claes Jonasson
Verksamhetschef Communicare