Essity föreslår höjd utdelning

Hygienbolaget Essity flaggar för fortsatta prishöjningar. Det skriver man i samband med företagets bokslut.

Essity tillverkar bland annat toalettpapper. Arkivbild.

Essity tillverkar bland annat toalettpapper. Arkivbild.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Ekonomi2023-01-26 07:11

"Arbetet med prishöjningar fortsätter för att kompensera kostnadsinflationen. Tillväxt i de snabbast växande säljkanalerna och regionerna samt i segment med högst avkastning prioriteras för att skapa långsiktigt ökat värde för kunder, konsumenter, medarbetare och aktieägare", skriver företaget i bokslutet.

Essity skriver att man under senaste kvartalet genomfört ytterligare prishöjningar som i genomsnitt uppgick till 18,4 procent, en ökning med 6 procent jämfört med tredje kvartalet 2022. Året som helhet gav en rekordtillväxt och den högsta nettoomsättningen någonsin för bolaget. Styrelsen föreslår nu en höjning av utdelningen med fyra procent till 7:25 kronor.

Detta samtidigt som man redovisar en vinst före skatt på 2 901 miljoner kronor för fjärde kvartalet. Det kan jämföras med vinsten på 2 564 miljoner kronor motsvarande period i fjol.

Analytiker hade i genomsnitt räknat med en vinst på 2 935 miljoner kronor, enligt Bloombergs sammanställning.

Omsättningen i sin tur ökade till 43 834 miljoner kronor. Det kan jämföras med 34 226 miljoner kronor samma period föregående år. Styrelsen föreslår en höjning av utdelningen med fyra procent till 7:25 kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!