"Arbetet med prishöjningar fortsätter för att kompensera kostnadsinflationen. Tillväxt i de snabbast växande säljkanalerna och regionerna samt i segment med högst avkastning prioriteras för att skapa långsiktigt ökat värde för kunder, konsumenter, medarbetare och aktieägare", skriver företaget i bokslutet.
Essity skriver att man under senaste kvartalet genomfört ytterligare prishöjningar som i genomsnitt uppgick till 18,4 procent, en ökning med 6 procent jämfört med tredje kvartalet 2022. Året som helhet gav en rekordtillväxt och den högsta nettoomsättningen någonsin för bolaget. Styrelsen föreslår nu en höjning av utdelningen med fyra procent till 7:25 kronor.
Detta samtidigt som man redovisar en vinst före skatt på 2 901 miljoner kronor för fjärde kvartalet. Det kan jämföras med vinsten på 2 564 miljoner kronor motsvarande period i fjol.
Analytiker hade i genomsnitt räknat med en vinst på 2 935 miljoner kronor, enligt Bloombergs sammanställning.
Omsättningen i sin tur ökade till 43 834 miljoner kronor. Det kan jämföras med 34 226 miljoner kronor samma period föregående år. Styrelsen föreslår en höjning av utdelningen med fyra procent till 7:25 kronor.