Fackförbund pÄ SAS provoceras av pilotstrejken

Samtidigt som förhandlingarna mellan SAS och pilotfacken stĂ„r stilla tar andra fackförbund i flygbolaget till orda. SAS Akademiker och SAS Ledarklubb beskriver strejken som "provocerande" och uppmanar de strejkande piloterna att i stĂ€llet stötta SAS Forward – företagets krisplan.

InstÀllda avgÄngar pÄ Arlanda nÀr 900 SAS-piloter gÄr ut i strejk. Det handlar om mellan 200 och 250 plan dagligen, uppemot 30|000 passagerare berörs.

InstÀllda avgÄngar pÄ Arlanda nÀr 900 SAS-piloter gÄr ut i strejk. Det handlar om mellan 200 och 250 plan dagligen, uppemot 30|000 passagerare berörs.

Foto: Ali Lorestani/TT

Ekonomi2022-07-09 15:18

Förhandlingarna mellan flygbolaget och pilotfacken har pĂ„gĂ„tt i flera veckor. Konflikten handlar om lön och arbetsvillkor sedan piloternas avtal löpte ut den 1 april. DĂ€refter har parterna inte lyckats komma överens om ett nytt avtal – vilket lett till att hundratals SAS-piloter gick ut i strejk i mĂ„ndags.

"Det Àr anmÀrkningsvÀrt att en personalgrupp sÀtter sina egna men ocksÄ alla andras jobb pÄ spel genom att i detta anstrÀngda lÀge gÄ ut i strejk", skriver företrÀdare för SAS Akademiker och SAS Ledarklubb i ett uttalande .

– Bilden har fĂ„tt vara vĂ€ldigt onyanserad. Det Ă€r ensidiga uttalanden om förhĂ„llandena pĂ„ SAS och man missar kĂ€rnfrĂ„gan, som ju Ă€r att SAS Forward Ă€r den plan som tagits fram för att SAS över huvud taget ska överleva, sĂ€ger Katarina Johansson ordförande för SAS Akademiker, till TT.

ÅteranstĂ€llning

Sedan coronarestriktionerna satte stopp för flygresorna under pandemin har SAS minskat personalstyrkan. Enligt Katarina Johansson och den fackliga representanten för SAS Ledarklubb, Anders Westman, har mĂ„nga administrativa avdelningar i företaget ett nĂ€stintill halverat antal kollegor jĂ€mfört med innan pandemin – trots att arbetsbördan Ă€r oförĂ€ndrad.

Samtidigt har pilotfacken som krav att de 450 piloter som miste sina jobb under pandemin ska ÄteranstÀllas.

– SĂ„ lĂ€nge vi inte levererar för SAS Forward sĂ„ finns det inget utrymme för Ă„teranstĂ€llning för nĂ„gon, sĂ€ger hon.

Fackföreningarnas medlemmar har 25 till 30 semesterdagar per Är, jÀmfört med en pilots 50 semesterdagar. Medlemmarna har ocksÄ nio mÄnades ÄteranstÀllningsrÀtt medan pilotgruppen har fem Är.

BĂ€ttre villkor

"Piloternas Äsikt, att det Àr de som upprepade gÄnger rÀddat företaget, Àr dÀrför djupt provocerande för mÄnga av vÄra medlemmar, dÄ det rör sig om en medarbetargrupp som pÄ mÄnga sÀtt ser ut att ha lÄngt bÀttre villkor Àn andra kollegor i företaget", skriver de i pressmeddelandet.

Enligt de fackliga företrÀdarna har deras medlemmar varit med och bidragit till företagets överlevnad genom att acceptera en sÀmre löneutveckling och försÀmrade villkor.

– Vissa har stĂ€llt frĂ„gan "Ă€r det inte bĂ€ttre om ni ocksĂ„ strejkar för bĂ€ttre villkor" men sĂ„ lĂ€nge det inte finns pengar sĂ„ gĂ„r det inte att fĂ„ bĂ€ttre villkor. Lyckas vi dĂ€remot med SAS Forward sĂ„ fĂ„r vi Ă„terigen ett starkt företag, sĂ€ger Katarina Johansson.

– Det har nu vĂ€ldigt ensidigt handlat om piloterna som utgör 900 personer av 10 000 arbetstillfĂ€llen. De facto Ă€r att om SAS gĂ„r i konkurs sĂ„ Ă€r det tiotusen arbetstillfĂ€llen som försvinner. Det Ă€r oerhört mĂ„nga mĂ€nniskor som blir pĂ„verkade.

Fakta: Detta har hÀnt i konflikten mellan SAS och pilotfacken

Konflikten mellan SAS och piloterna handlar om lön och arbetsvillkor och piloternas avtal löpte ut den 1 april. DÀrefter har man inte lyckats komma överens om ett nytt avtal.

9 juni: Svensk pilotförening lÀmnar in sitt strejkvarsel frÄn och med den 29 juni till Medlingsinstitutet.

13 juni: Medlarna pÄbörjar arbetet med att hitta vÀgar ut ur hotet om strejk frÄn piloterna hos SAS.

14 juni: Konflikten mellan flygbolaget SAS och pilotfacken hÄrdnar. Facken har i ett brev till sina medlemmar uppgett att det inte lÀngre Àr aktuellt att gÄ med pÄ nÄgra kostnadssÀnkningar. I stÀllet skÀrper man kraven och vill ha höjda löner och bÀttre villkor.

21 juni: SAS-mekaniker i Danmark har varslat om sympatistrejk frÄn den 5 juli om inte bolagets piloter nÄr fram till en uppgörelse med arbetsgivaren.

23 juni: Flygbolaget SAS varslar om lockout pÄ Arlanda, vilket innebÀr att anstÀllda stÀngs ute frÄn arbetet.

29 juni: En första tidsfrist i förhandlingarna löper ut och piloterna flyttar fram strejkvarslet. SAS och pilotfacken fortsÀtter förhandlingarna om ett nytt avtal. Ny deadline blir i stÀllet om 72 timmar.

30 juni: SAS och facket gör framsteg och pratar nu direkt med varandra utan medlares inblandning.

1 juli: Trots att tidsfristen passerats fortsatte förhandlingarna in pÄ smÄtimmarna och skjuts upp flera gÄnger under helgen. Ny tid sÀtts till mÄndagen den 4 juli klockan 12.

4 juli: Parterna kommer inte överens och 900 SAS-piloter gÄr ut i strejk.

5 juli: SAS ledning meddelar att man ska ansöka om konkursskydd i USA, ett sÄ kallat Chapter 11-förfarande.

6 juli: 200 danska flygmekaniker planerar att gÄ ut i sympatistrejk vid midnatt.

7 juli: Sedan SAS-piloterna tagits ut i strejk Àr lÀget lÄst mellan parterna men pilotfacken öppnar för att flyga hem en del av de charterresenÀrer som riskerar att bli strandsatta pÄ sina destinationer.

8 juli: PÄ fredagen pÄgÄr inga nya förhandlingar mellan SAS och pilotfacken men en av medlarna, Mats Wilhelm Ruland, sÀger till norska NRK att konflikten Àr sÄ pass allvarlig att medlarna snart kommer att kalla parterna till nya rundor.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!