Prisuppgifterna pÄ kedjornas webbsajter kan under flera Är ha anvÀnts för att samordna prissÀttningen i strid med konkurrenslagen, slog myndigheten fast i ett beslut i början av december.
Riskerar vite pÄ 100 miljoner
Av beslutet framgÄr att de tre drivmedelsbolagen efter en tids utredning av hur prissÀttningen fungerar frivilligt tagit pÄ sig att senast den 2 februari 2025 upphöra med webbpubliceringen av rekommenderade drivmedelspriser.
"Beslutet förenas med viten om 100 miljoner kronor för respektive bolag, som kan dömas ut om de inte efterlever sina respektive Ätaganden", skrev Konkurrensverket i ett pressmeddelande i december.
Konkurrensverket har enligt sitt beslut kunnat konstatera att priskommunikationen frÄn kedjorna har följt ett tydligt mönster. Marknadsledande Circle K har hÄllit i taktpinnen med kedjans centralt beslutade rekommenderade priser. De har i princip utan undantag följts av motsvarande prisÀndringar hos de tvÄ största konkurrenterna, Preem och OKQ8, enligt Johan Sahl, enhetschef pÄ Konkurrensverket.
ââVi har inte sett att de har pratat ihop sig om att ha en kartell. Men pĂ„ det sĂ€tt som var och en agerar leder till en samordning av priserna, sĂ€ger han.
ââDen typ av transparens om priserna som de har skapat har inte varit till nytta för konsumenterna. Den har mer varit en nytta för konkurrenterna, som har kunnat samordna sig, tillĂ€gger han.
"En annan typ av pristransparens"
Kedjornas agerande nÀr det gÀller centralt samordnade rekommenderade priser kan ha inneburit högre drivmedelspriser Àn vad det hade varit annars, enligt Sahl:
ââDĂ€r det finns flera mackar av konkurrerande kedjor skulle konkurrens kunna pressa ned priserna mer. Men dĂ„ det kommer frekventa prisrekommendationer frĂ„n centralt hĂ„ll kommer man tillbaka till ett högre normallĂ€ge igen varje gĂ„ng det kommer.
En möjlig vĂ€g att öka konkurrensen hade enligt Dahl varit om svenska mackar angav sina pumppriser i en app riktad till konsumenter â ett system som etablerat sig i Norge sedan flera Ă„r.
ââDet vore jĂ€ttebra. Det Ă€r en annan typ av pristransparens. Det Ă€r en pristransparens som gynnar konsumenten. DĂ„ Ă€r det de lokala priserna man ser, inte ett rekommenderat pris.