Det har varit mÄnga turer kring Nevs sedan bolaget tog över Saab Automobiles konkursbo 2012.
Ofta har det varit positiva tongÄngar frÄn företagsledningen kring planerna pÄ att bygga elbilar i TrollhÀttan. Problemet Àr bara att planerna inte gÄtt i lÄs, konstaterar Mikael Wickelgren, forskare vid Högskolan i Skövde.
ââDet har mest handlat om saker de har flaggat för Ă€r pĂ„ gĂ„ng. Men det har inte förverkligats lika mycket som de har pratat om att det kommer, sĂ€ger han.
ââDet vore tjĂ€nstefel om de inte hade ambitiösa planer och torgförde dem. Det handlar om att köra hĂ„rt och se om det funkar. Och det gick ett tag, men inte lĂ€ngre.
"Utan större intÀkter"
Beskedet om att nÀstan samtliga anstÀllda varslas och att bÄde utveckling och produktion nu stoppas Àr dÀrför inte sÄ förvÄnande, anser han.
ââAlla företag som har enorma bekymmer med intĂ€kterna kommer förr eller senare till en punkt dĂ„ de mĂ„ste ta den hĂ€r typen av Ă„tgĂ€rder i beaktande, sĂ€ger Mikael Wickelgren.
ââDet Ă€r nĂ€stan mer förvĂ„nande att de har hĂ€ngt i sĂ„ hĂ€r lĂ€nge. Det Ă€r ett företag utan nĂ„gra större intĂ€kter, men kostnader har de ju eftersom de har haft anstĂ€lld personal. Och inte sĂ„ fĂ„ heller.
Saab-eran över?
Enligt Nevs Àr det inte frÄgan om nÄgon konkurs. Mikael Wickelgren tror dock att företaget kommer att ha svÄrt att ÄterhÀmta sig i TrollhÀttan.
DÀrmed talar nu mycket för att Saab-eran i staden Àr definitivt över.
ââPĂ„ nĂ„got plan ja. Det Ă€r fantastiskt svĂ„rt att se att det skulle blĂ„sas liv i det hĂ€r igen, sĂ€ger Mikael Wickelgren.
ââJag skulle bli överraskad om nĂ„gon skulle vilja hosta upp miljarderna som det skulle kosta att göra nĂ„got med det pĂ„ riktigt.