Full gas för elbilsaktier – men hur lĂ€nge?

För elbilsbolaget Rivian verkar det inte finnas nĂ„gon broms – i alla fall inte pĂ„ New York-börsen. Med i racet följer Volvo Cars. En klar bubbelvarning, anser SEB:s chefsstrateg Johan Javeus.

ElbilsmÀrket Rivian har parkerat pÄ New York-börsen. Arkivbild.

ElbilsmÀrket Rivian har parkerat pÄ New York-börsen. Arkivbild.

Foto: Ann-Sophie Fjello-Jensen/AP/TT

Ekonomi2021-11-16 06:00

Under stor uppmĂ€rksamhet rullade Rivian in pĂ„ New York-börsen i onsdags i förra veckan. Börsnoteringen – den största för ett amerikanskt bolag sedan Facebook 2012 – har Ă€n sĂ„ lĂ€nge inte gjort investerarna besvikna.

Första handelsdagen gav ett kurslyft pÄ 29 procent och hittills har aktien stigit 91 procent frÄn noteringskursen som sattes till 78 dollar per aktie.

AffÀrsidén, elbilar, anses helt rÀtt i tiden och dessutom Àr företaget nischat mot pickup- och suv-modeller som bÄda har en betydande marknadsandel i just USA.

SEB och Johan Javeus noterar intresset bland investerare men tycker att vÀrderingarna fÄr varningslamporna att blinka rött.

Javeus – sjĂ€lv elbilsĂ€gare – poĂ€ngterar att han inte misstror elbilsbranschens framtid, men ...

– Alla de hĂ€r företagen som producerar elbilar Ă€r framtiden, och i den bemĂ€rkelsen Ă€r det bra företag och bra produkter, men Ă€ven bra företag kan vara överprissatta och för dyra, sĂ€ger han till TT.

Högre vÀrdering Àn BMW

Som rÀkneexempel gör Javeus en jÀmförelse mellan Rivian och tyska fordonsjÀtten BMW.

Medan kurslyftet har gjort att Rivian vÀrderas till omkring 100 miljarder dollar har BMW en vÀrdering omkring 60 miljarder dollar.

Rivian har samtidigt levererat vÀldigt fÄ bilar och har förbestÀllningar pÄ nÄgra hundratusen fordon, samtidigt som BMW bara i Är sÄlt mer Àn tvÄ miljoner bilar.

– NĂ€r du fĂ„r en sĂ„dan hĂ€r hajp kring ett fenomen sĂ„ kan företagen vara för dyra sett till vad man betalar per aktie. Man tecknar i dag in en helt otrolig tillvĂ€xt framöver.

Tystat kritikerna

Tesla Ă€r det sjĂ€lvklara exemplet dĂ€r aktien rusat mer Ă€n 2 600 procent de senaste fem Ă„ren. Tidigare i somras klev exempelvis Ă€ven amerikanska Lucid Motors in pĂ„ börsen och aktien Ă€r hittills upp mer Ă€n 300 procent.

– Tesla vĂ€rderas ju högre Ă€n alla andra biltillverkare tillsammans och folk har varit skeptiska till företagets vĂ€rdering under alla Ă„r. Hittills har dock Ă€ndĂ„ företaget kunnat vĂ€xa in i kostymen och leverera pĂ„ de vĂ€ldigt ambitiösa tillvĂ€xtmĂ„l som man haft. Samtidigt blir det svĂ„rare och svĂ„rare för varje gĂ„ng, pĂ„pekar Javeus.

KursuppgÄngen har Àven smittat av sig pÄ Volvo Cars aktie, som efter noteringen för ett par veckor sedan nu handlas för drygt 82 kronor, att jÀmföra med noteringskursen pÄ 53 kronor.

Lars Söderfjell, aktiechef pĂ„ Ålandsbanken, anser att Rivians kursuppgĂ„ng har fĂ„tt stor betydelse för Volvo Cars utifrĂ„n att bolaget Ă€ger 50 procent av Polestar som ska sĂ€rnoteras pĂ„ New York-börsen vi ett sĂ„ kallat spac-bolag (Gores Guggenheim).

– RivianvĂ€rderingen pĂ„verkar vĂ€ldigt mycket Ă€ven om det naturligtvis finns stora skillnader mellan de hĂ€r tvĂ„ bolagen men det ökar nog möjligheterna för att Volvo kan fĂ„ en bra vĂ€rdering av Polestar, sĂ€ger han.

TT: Ringer det varningsklockor kring Rivian för din del?

– Det fĂ„r man sĂ€ga. Rivian Ă€r ett extremt förhoppningsbolag. Man mĂ„ste vĂ€xa vĂ€ldigt mycket under vĂ€ldigt lĂ„ng tid för att motsvara den hĂ€r vĂ€rderingen, sedan ska man aldrig sĂ€ga aldrig.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!