Laddningen viktigast för den som vill ha elbil

Det gÄr fort nu i skiftet till elbilar. Tidigare tveksamheter om pris och rÀckvidd börjar lÀgga sig, men en sak ÄterstÄr: var ska bilen laddas?

Laddplats för elbilar pÄ Slottskajen nedanför Stockholms slott.

Laddplats för elbilar pÄ Slottskajen nedanför Stockholms slott.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Ekonomi2022-06-03 05:00

Stockholm ligger lÄngt fram nÀr det gÀller laddningsplatser för att vara en storstad, visar en kartlÀggning av TT och fem andra nyhetsbyrÄer runt om i Europa.

ÄndĂ„ – det behövs mer, och det finns ocksĂ„ hinder som Sverige och Stockholm behöver ta sig förbi, enligt elbilsentusiasterna.

Totalt finns det 2 541 publika laddpunkter i Stockholm, vilket utgör knappt 17 procent av det publika utbudet i Sverige.

I jĂ€mförelse finns det i exempelvis i Berlin 1 787 publika laddplatser, vilket utgör knappt 4 procent av totalen i Tyskland. Även i förhĂ„llande till Amsterdam, som har 7 748 stycken (cirka 9 procent av mĂ€ngden i landet) ligger Stockholm relativt bra till.

Fast höga ambitioner finns i Stockholm, och fler laddplatser Àr pÄ gÄng. TillgÄngen pÄ laddmöjligheter Àr prioriterad.

Eva Sunnerstedt, chef för miljöbilar vid Miljöförvaltningen Stockholms stad, tycker att övergÄngen till elbilar har tagit fart rejÀlt i staden.

I Är kommer antalet nya elbilar att bli fler Àn de nya fossilbilarna, konstaterar hon.

Enligt Stockholms stad Àr det hemmaladdning av bilar som Àr absolut viktigast. Bilen ska laddas dÀr den stÄr pÄ natten.

– Vi ser att mĂ„nga sĂ€tter upp laddare vid flerbostadshus nu, och det Ă€r mĂ„nga ansökningar frĂ„n bostadsrĂ€ttsföreningar om bidrag för laddare.

SÄ hÀr i början av övergÄngen till elbilar Àr möjligheterna till laddning avgörande för att sÀtta fart pÄ övergÄngen.

– Det Ă€r viktigt med mycket laddinfrastruktur i början, understryker hon, och förklarar att Ă€ven om staden vill undvika att överinvestera sĂ„ Ă€r det viktigt att det finns bra med laddmöjligheter i den första fasen.

Men alla bor inte sÄ att de har en egen parkeringsplats. DÀrför behövs det publika laddstationer pÄ stan, liksom för dem som Àr pÄ genomresa och för kommersiell trafik. Staden har dÀrför en strategi med sÀrskilda laddgator.

I Stockholm finns nu 270 publika laddplatser pÄ gatan, dessa stÄr samlade pÄ cirka 50 olika adresser. Dessutom tillkommer 80 publika laddplatser under juni i innerstaden.

– 270 laddplatser Ă€r inte jĂ€ttemycket men en bra bit pĂ„ vĂ€g. Det finns en önskan frĂ„n mĂ„nga att utbyggnaden av laddare ska gĂ„r fortare, laddning driver investeringar i elbilar, sĂ€ger Eva Sunnerstedt.

Mazdak Haghanipour, teknisk specialist pÄ laddinfrastruktur hos branschorganisationen Mobility Sweden (tidigare Bil Sweden) tycker ocksÄ att Stockholm Àr en förebild, och staden bÄde var tidigt ute och snabb med laddmöjligheter.

– Vi ser nu av nybilsregistreringarna att majoriteten Ă€r laddbara. Men tyvĂ€rr hĂ€nger inte laddinfrastrukturen med, sĂ€ger han.

Det Àr det allt hÀnger pÄ nu för elbilsspekulanterna, förklarar han.

– Tidigare var priset och rĂ€ckvidden ett problem dĂ„ vi frĂ„gade svenskarna. Men sĂ„ Ă€r det inte lĂ€ngre. Bilarna har kommit ned i pris, och medelrĂ€ckvidden för Ă„rets bilar ligger pĂ„ 48 mil. 90 procent av alla resor Ă€r under 10 mil, sĂ„ det rĂ€cker, sĂ€ger han.

– Bilarna finns, men laddinfrastrukturen hĂ€nger inte med.

ByrÄkratiska hinder

Ambitionerna Àr goda, som i Stockholm, men det finns en rad olika hinder mot utbyggnaden konstaterar han.

– Vi har identifierat flera, som att bygglovsprocesserna Ă€r olika mellan kommunerna. Entreprenörer kan inte applicera samma typ av ansökan i olika kommuner.

Tiden för att fÄ veta om det finns tillrÀckligt med kapacitet i elnÀten Àr ocksÄ för lÄng. ElnÀtsföretagen tar alltför lÄng tid pÄ sig att utreda och svara pÄ frÄgor.

– SkrĂ€ckexemplet Ă€r 22 mĂ„nader. I centrala Stockholm har entreprenörer fĂ„tt vĂ€nta i ett och ett halvt Ă„r pĂ„ om det finns tillrĂ€ckligt med el i ledningarna.

Visst Àr klimatmÄlen högt satta, men enligt Mazdak Haghanipour finns risk att de inte kan nÄs pÄ grund av byrÄkratiska hinder och lÄnga handlÀggningstider.

– Det absolut viktigaste Ă€r att fĂ„ ned handlĂ€ggningstiderna.

Men utbyggnaden av laddinfrastruktur mÄste ocksÄ ske jÀmnt över landet och i olika stadsdelar, inte bara dÀr folk Àr rika.

– Det fĂ„r inte bli en klassfrĂ„ga, sĂ€ger Mazdak Haghanipour.

Fakta: KartlÀggningen

TT NyhetsbyrÄn samarbetar med europeiska nyhetsbyrÄer i projektet European Data News Hub, och har inför VÀrldsmiljödagen den 5 juni samlat in och jÀmfört data kring elbilar och laddinfrastruktur runt om i Europa.

Medverkande nyhetsbyrÄer Àr, förutom TT, tyska dpa, nederlÀndska ANP, franska AFP, italienska ANSA samt rumÀnska Agerpres.


Fakta: Svenskarna vill ladda

Enligt Mobility Swedens statistik vill allt fler av svenskarna ha en laddbar bil dÄ de köper ny bil.

Under perioden januari till april i Är var andelen laddbara bilar drygt 52 procent av nybilsregistreringarna. Samma period förra Äret var andelen laddbara bilar 37 procent.

Enligt en undersökning i de fem nordiska lĂ€nderna gjord 2021 av Nordisk Elbilsbarometer svarar 28 procent av de tillfrĂ„gade i Sverige att största hindret för att skaffa elbil Ă€r för högt pris. Men nĂ€stan lika stor andel, 27 procent, sĂ€ger att laddmöjligheterna hemma eller lĂ€ngs vĂ€garna Ă€r hindret. Undersökningen Ă€r genomförd av norska undersökningsinstitutet Opinion pĂ„ uppdrag av Nordisk Energiforskning och Norsk Elbilforening. Totalt deltog 4 850 respondenter jĂ€mnt fördelat över de fem lĂ€nderna.

KĂ€lla: Mobility Sweden, Nordisk Elbilsbarometer


Fakta: VÀrldsmiljödagen

VÀrldsmiljödagen uppmÀrksammas över hela vÀrlden den 5 juni. Det Àr en global kampanj som instiftades pÄ FN:s miljövÄrdskonferens i Stockholm 1972.

I Är Àr Sverige vÀrd för VÀrldsmiljödagen, i samarbete med FN:s miljöprogram Unep, och den Àger rum samma vecka som FN-mötet Stockholm+50.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!