Stockholm ligger lÄngt fram nÀr det gÀller laddningsplatser för att vara en storstad, visar en kartlÀggning av TT och fem andra nyhetsbyrÄer runt om i Europa.
ĂndĂ„ â det behövs mer, och det finns ocksĂ„ hinder som Sverige och Stockholm behöver ta sig förbi, enligt elbilsentusiasterna.
Totalt finns det 2 541 publika laddpunkter i Stockholm, vilket utgör knappt 17 procent av det publika utbudet i Sverige.
I jĂ€mförelse finns det i exempelvis i Berlin 1 787 publika laddplatser, vilket utgör knappt 4 procent av totalen i Tyskland. Ăven i förhĂ„llande till Amsterdam, som har 7 748 stycken (cirka 9 procent av mĂ€ngden i landet) ligger Stockholm relativt bra till.
Fast höga ambitioner finns i Stockholm, och fler laddplatser Àr pÄ gÄng. TillgÄngen pÄ laddmöjligheter Àr prioriterad.
Eva Sunnerstedt, chef för miljöbilar vid Miljöförvaltningen Stockholms stad, tycker att övergÄngen till elbilar har tagit fart rejÀlt i staden.
I Är kommer antalet nya elbilar att bli fler Àn de nya fossilbilarna, konstaterar hon.
Enligt Stockholms stad Àr det hemmaladdning av bilar som Àr absolut viktigast. Bilen ska laddas dÀr den stÄr pÄ natten.
ââVi ser att mĂ„nga sĂ€tter upp laddare vid flerbostadshus nu, och det Ă€r mĂ„nga ansökningar frĂ„n bostadsrĂ€ttsföreningar om bidrag för laddare.
SÄ hÀr i början av övergÄngen till elbilar Àr möjligheterna till laddning avgörande för att sÀtta fart pÄ övergÄngen.
ââDet Ă€r viktigt med mycket laddinfrastruktur i början, understryker hon, och förklarar att Ă€ven om staden vill undvika att överinvestera sĂ„ Ă€r det viktigt att det finns bra med laddmöjligheter i den första fasen.
Men alla bor inte sÄ att de har en egen parkeringsplats. DÀrför behövs det publika laddstationer pÄ stan, liksom för dem som Àr pÄ genomresa och för kommersiell trafik. Staden har dÀrför en strategi med sÀrskilda laddgator.
I Stockholm finns nu 270 publika laddplatser pÄ gatan, dessa stÄr samlade pÄ cirka 50 olika adresser. Dessutom tillkommer 80 publika laddplatser under juni i innerstaden.
ââ270 laddplatser Ă€r inte jĂ€ttemycket men en bra bit pĂ„ vĂ€g. Det finns en önskan frĂ„n mĂ„nga att utbyggnaden av laddare ska gĂ„r fortare, laddning driver investeringar i elbilar, sĂ€ger Eva Sunnerstedt.
Mazdak Haghanipour, teknisk specialist pÄ laddinfrastruktur hos branschorganisationen Mobility Sweden (tidigare Bil Sweden) tycker ocksÄ att Stockholm Àr en förebild, och staden bÄde var tidigt ute och snabb med laddmöjligheter.
ââVi ser nu av nybilsregistreringarna att majoriteten Ă€r laddbara. Men tyvĂ€rr hĂ€nger inte laddinfrastrukturen med, sĂ€ger han.
Det Àr det allt hÀnger pÄ nu för elbilsspekulanterna, förklarar han.
ââTidigare var priset och rĂ€ckvidden ett problem dĂ„ vi frĂ„gade svenskarna. Men sĂ„ Ă€r det inte lĂ€ngre. Bilarna har kommit ned i pris, och medelrĂ€ckvidden för Ă„rets bilar ligger pĂ„ 48 mil. 90 procent av alla resor Ă€r under 10 mil, sĂ„ det rĂ€cker, sĂ€ger han.
ââBilarna finns, men laddinfrastrukturen hĂ€nger inte med.
ByrÄkratiska hinder
Ambitionerna Àr goda, som i Stockholm, men det finns en rad olika hinder mot utbyggnaden konstaterar han.
ââVi har identifierat flera, som att bygglovsprocesserna Ă€r olika mellan kommunerna. Entreprenörer kan inte applicera samma typ av ansökan i olika kommuner.
Tiden för att fÄ veta om det finns tillrÀckligt med kapacitet i elnÀten Àr ocksÄ för lÄng. ElnÀtsföretagen tar alltför lÄng tid pÄ sig att utreda och svara pÄ frÄgor.
ââSkrĂ€ckexemplet Ă€r 22 mĂ„nader. I centrala Stockholm har entreprenörer fĂ„tt vĂ€nta i ett och ett halvt Ă„r pĂ„ om det finns tillrĂ€ckligt med el i ledningarna.
Visst Àr klimatmÄlen högt satta, men enligt Mazdak Haghanipour finns risk att de inte kan nÄs pÄ grund av byrÄkratiska hinder och lÄnga handlÀggningstider.
ââDet absolut viktigaste Ă€r att fĂ„ ned handlĂ€ggningstiderna.
Men utbyggnaden av laddinfrastruktur mÄste ocksÄ ske jÀmnt över landet och i olika stadsdelar, inte bara dÀr folk Àr rika.
ââDet fĂ„r inte bli en klassfrĂ„ga, sĂ€ger Mazdak Haghanipour.