Analytiker hade i genomsnitt räknat med en vinst på 785 miljoner kronor, enligt Bloombergs sammanställning.
Omsättningen uppgick till 30 118 miljoner kronor, jämfört med 29 026 miljoner kronor ett år tidigare.
Vd Jonas Samuelsson skriver i ett pressmeddelande:
"Under det första kvartalet fortsatte begränsningar i leveranskedjan att avsevärt påverka vår produktion och försäljningsvolym, särskilt för produkter med mer premiumegenskaper. Som förväntat resulterade dessa begränsningar också i betydande kostnader".
Han ser att problemen med leveranskedjorna kommer att fortsätta "vi bedömer att det andra kvartalet kommer att bli lika utmanande som det första kvartalet, med betydande risker för störningar i samband med att spridningen av coronaviruset ökar i Kina. Vi förväntar oss sekventiella förbättringar från mitten av 2022".
Nu höjer Electrolux priserna.
"För att motverka det ökande inflationstrycket, fortsatte vi att implementera listprisökningar i alla regioner under kvartalet med en kumulativ inverkan på över 8% och genomför kontinuerligt ytterligare ökningar".
Enligt honom finns en acceptans för prishöjningar nu.
"I den alltmer inflationsdrivna miljön är prisökningar nu mer accepterade på marknaden. För helåret är vi fortsatt övertygade om att pris kommer att kompensera för kostnadsinflationen fullt ut, vilket det har gjort under de senaste fyra åren".