Vid Ă„rsskiftet 2020â2021 fanns omkring 250 000 laddbara bilar i Sverige. Men bara 50 000 av dessa Ă€gdes av privatpersoner, enligt statistik som konsumentorganisationen M bett Statistiska centralbyrĂ„n att ta fram. Nu vĂ€ntas elbilarna öka rejĂ€lt â 2030 tror Bil Sweden att det kommer att finnas runt tvĂ„ miljoner elbilar i landet. FrĂ„gan Ă€r bara hur vi ska fĂ„ rĂ„d att köpa dem, trots stimulanserna frĂ„n staten.
ââOm man tycker att det kĂ€nns dyrt sĂ„ Ă€r man inte ensam, sĂ€ger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rĂ„dgivare pĂ„ M.
Att privatleasa i stÀllet för att köpa sin bil har blivit allt mer populÀrt under de senaste Ären. Nu gÄr nÀstan 25 procent av nybilsmarknaden via privatleasing, enligt Stjernvall.
RĂ€ntan styr
ââErbjudandena kan se vĂ€ldigt förmĂ„nliga ut, nu nĂ€r rĂ€ntorna Ă€r lĂ„ga. I de flesta privatleasingavtal ingĂ„r en rörlig rĂ€nta.
Bakom stÄr oftast biltillverkarnas finansbolag, som köper bilarna av bilföretaget förmÄnligt, för att sedan hyra ut dem via privatleasing, förklarar han.
Det gĂ„r att leasa en elbil för kanske 3 000â4 000 kronor i mĂ„naden, vilket kan se ut som en rĂ€tt bra affĂ€r jĂ€mfört med att finansiera bilköpet exempelvis via billĂ„n. NĂ€r det gĂ€ller elbilar funderar mĂ„nga kring teknikutvecklingen, och vad som hĂ€nder med andrahandsvĂ€rdet pĂ„ bilen dĂ„ nya, vassare elbilar nu vĂ€ller ut pĂ„ marknaden.
ââDet Ă€r stora, dyra batterier i dem. Det Ă€r svĂ„rt att gissa hur gammal en elbil kan bli, vi har inte data pĂ„ det Ă€nnu. En vanlig bil kanske har ett vĂ€rde i 17 Ă„r, men hur Ă€r det med elbilar? Vi vet inte vad som hĂ€nder om batteriet gĂ„r sönder pĂ„ en tolv Ă„r gammal elbil.
DÀrför kan leasingavtal locka mÄnga, man binder sig för en kortare tid och behöver inte tÀnka pÄ restvÀrdet.
Fast det gÀller att se upp, varnar Carl-Erik Stjernvall.
ââEn nackdel för konsumenten Ă€r att det inte gĂ„r att bryta kontraktet.
Bunden av kontraktet
Om man till exempelvis inte lÀngre behöver bilen, eller inte Àr nöjd med sitt bilval, sÄ kan man inte alltid komma loss, förklarar han.
ââDĂ€rför Ă€r det extra viktigt att göra jobbet innan man skriver pĂ„ avtalet. Behöver man till exempel fĂ„ in en barnstol, eller behövs dragkrok? Man mĂ„ste ocksĂ„ provköra ordentligt.
ââDet kan ocksĂ„ vara juridiskt krĂ„ngligt att reklamera fel dĂ„ man sjĂ€lv inte Ă€ger bilen. Samtidigt har man inte samma ansvar som dĂ„ man Ă€ger den.
Ofta finns en lÄng rad tillval, precis som dÄ man köper en ny bil. Men de kan bli ruskigt dyra pÄ leasingbilen, varnar han.
TillÀggen kostar
ââOm man har mĂ„nga egna val sĂ„ lönar det sig sĂ€mre för leasingbilar.
Men mÄnga som leasar gruvar sig för den dag dÄ det Àr dags att lÀmna tillbaka bilen. Leasingkontraktet förutsÀtter ett normalt slitage pÄ bilen, men vad ska rÀknas som normalt? Repor, bucklor och slitna dÀck hör kanske till sjÀlva bruket av en bil, men det Àr inte sÀkert att leasingföretaget Àr av samma Äsikt, konstaterar Carl-Erik Stjernvall.
ââDet Ă€r jĂ€ttesvĂ„rt att fĂ„ till en opartisk bedömning. Numera kan man dock vĂ€nda sig till AllmĂ€nna reklamationsnĂ€mnden.
KörstrÀckebegrÀnsningar och kostnaden för eventuella övermil tycker han dÀremot inte man ska vara sÄ rÀdd för. Priset för övermilen ligger ofta mellan 10 och 20 kronor per mil, förklarar han, men han har sett exempel dÀr kostnaden bara Àr 7 kronor.
DÀremot gÀller det att kolla avtalet ordentligt.
ââFör en del privatleasingavtal med lĂ„g mĂ„nadsavgift har företaget smusslat in en extra hög första betalning. Det Ă€r inte snyggt, sĂ€ger Carl-Erik Stjernvall.