Piloterna bröt förhandlingarna med SAS

TvÄ dagar innan kollektivavtalen gÄr ut för SAS piloter har förhandlingarna brutit samman. Relationen mellan fack och ledning Àr pÄ fryspunkten.
–Vi ser inte nĂ„gra förutsĂ€ttningar att komma överens, sĂ€ger Martin Lindgren i pilotfacket till TT.

Piloterna i SAS fick nog och lÀmnade förhandlingarna om nya kollektivavtal. Arkivbild.

Piloterna i SAS fick nog och lÀmnade förhandlingarna om nya kollektivavtal. Arkivbild.

Foto: Johan Nilsson/TT

Ekonomi2022-03-29 20:28

TvÄ veckor var avsatta för förhandlingarna som inleddes pÄ mÄndagen. Efter bara en kort trÀff pÄ tisdagen tackade pilotföreningen för sig.

– Med detta sĂ€tter pilotföreningen SAS i en vĂ€ldigt vansklig situation i ett redan allvarligt lĂ€ge, sĂ€ger Marianne HernĂŠs, SAS förhandlingschef pĂ„ pilotomrĂ„det, till TT.

I samband med kvartalsrapporten i slutet av februari lade SAS fram ett gigantiskt sparpaket kallat "SAS Forward". Det Àr pÄ 7,5 miljarder kronor Ärligen i fem, sex Är.

Alla grupper av medarbetare omfattas i det svenska, danska och norska bolaget.

TT: Hur stor andel av besparingen ska piloterna stÄ för?

– Det tror jag faktiskt inte att jag ska kommentera sĂ„ lĂ€nge vi Ă€r den hĂ€r situationen, svarar Marianne HernĂŠs.

Runt 800 miljoner

I de tre Ă€garlĂ€nderna finns sammanlagt 800–900 SAS-piloter. De representeras i förhandlingarna av Martin Lindgren, ordförande i SAS-sektionen pĂ„ Svensk Pilotförening.

– Vi har suttit i samtal med SAS sedan november utan att komma framĂ„t i förhandlingarna, sĂ€ger han.

– SAS krav pĂ„ pilotföreningarna om lönesĂ€nkningar och försĂ€mringar i allmĂ€nna villkor, Ă€r sĂ„pass stora att vi inte ser nĂ„gra förutsĂ€ttningar att komma överens.

Fackets tolkning av "SAS Forward" Àr denna:

– SAS vill spara uppĂ„t 30 procent pĂ„ pilotsidan. Beroende pĂ„ vilken mĂ„ttstock man anvĂ€nder motsvarar det omkring 800 miljoner kronor pĂ„ piloterna av den miljard kronor som SAS har som besparingar pĂ„ personalsidan, sĂ€ger Martin Lindgren.

Ny flygmarknad

Som alla andra flygbolag har SAS drabbats hÄrt av pandemins effekter. Efter över tvÄ Är av restriktioner och begrÀnsningar ser flygmarknaden annorlunda ut nu.

SAS behöver stÀrka sin balansrÀkning och avser att i april redovisa hur nytt kapital ska slussas in i det krisande bolaget.

– Vi har ett stort behov av omstĂ€llning och har gĂ„tt in i de hĂ€r förhandlingarna med mĂ„l att sĂ€nka kostnaderna. Men det vi har fĂ„tt frĂ„n pilotföreningen innebĂ€r stora kostnadsökningar för SAS, sĂ€ger Marianne HernĂŠs.

Facket har lagt fram ett eget ÄtgÀrdspaket som man uppskattar kan spara in runt 25 procent av kostnaderna.

TT: Men inte lika omfattande som "SAS Forward"?

– Det skulle kunna finnas potential till det, menar vi. Men SAS hĂ„ller inte med utan nedvĂ€rderar det bud som vi har lagt, sĂ€ger Martin Lindgren.

"Oerhört anstrÀngt"

TT: Hur ser du pÄ lÀget?

– LĂ€get Ă€r oerhört anstrĂ€ngt i bolaget, svarar han. SAS har genom pandemin missbrukat densamma kraftigt genom att sĂ€ga upp nĂ€rmare 50 procent av piloterna och sedan skapat interna bemanningsföretag dĂ€r man friskriver sig de skyldigheter man har gentemot sina tidigare anstĂ€llda och inte respekterar Ă„teranstĂ€llningsrĂ€tten.

TT: Vad hÀnder nu?

– Vi mĂ„ste naturligtvis prata med vĂ„ra medlemmar och se pĂ„ förutsĂ€ttningarna för att komma vidare pĂ„ nĂ„got sĂ€tt. Till slut mĂ„ste vi ju landa i ett avtal med SAS, sĂ€ger Martin Lindgren.

Marianne HernÊs betonar att SAS vill fortsÀtta förhandla:

– VĂ„r dörr stĂ„r alltid öppen för pilotföreningen. Vi mĂ„ste hitta en lösning i den hĂ€r allvarliga situationen.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!