Robust första halvĂ„r för Volvo – svagare andra

Volvo Cars sÄlde betydligt fler bilar under första halvÄret i Är jÀmfört med i fjol och vd HÄkan Samuelsson vÀntar sig vinst pÄ helÄret. Och pÄ modellsidan hoppas han pÄ mer arerodynamiska former - bilar som överraskar.

Volvo Cars vd HĂ„kan Samuelsson sĂ€ger att Volvo inte bara kan köpa batterier till laddbara bilar i framtiden – de mĂ„ste vara involverade tillverkningen. Arkivbild.

Volvo Cars vd HĂ„kan Samuelsson sĂ€ger att Volvo inte bara kan köpa batterier till laddbara bilar i framtiden – de mĂ„ste vara involverade tillverkningen. Arkivbild.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Ekonomi2021-07-23 07:12

Enligt bolagets pressmeddelande Ă€r det ett rekord i Volvos historia nĂ€r det gĂ€ller bilförsĂ€ljningen – det finns en stark efterfrĂ„gan pĂ„ bilar i alla försĂ€ljningsregioner.

Volvo Cars ökar nu bÄde omsÀttning och vinst. IntÀkterna blev 141,1 miljarder kronor för första halvÄret, en ökning med 26,3 procent.

Under de senaste tolv mĂ„naderna har cirka 775 000 bilar sĂ„lts.

Platt andra halvÄr

Men det finns ocksÄ hinder sÀger vd HÄkan Samuelsson pÄ dagens delÄrspresentation:

– Vi ser inte att halvledarbristen kommer att förĂ€ndras sĂ„ mycket. SĂ„ om vi antar att den inte förbĂ€ttras, vilket den realistiskt inte kommer att göra, kommer den att göra det svĂ„rt för oss att öka vĂ„ra försĂ€ljningsnivĂ„er med tanke pĂ„ att vi har lĂ„ga lagernivĂ„er.

– Men som vi just har sett var första halvĂ„ret mycket positivt sĂ„ pĂ„ helĂ„ret ser vi fortsatt tillvĂ€xt bĂ„de i volym och lönsamhet.

Även om de kommande sex mĂ„naderna inte innebĂ€r nĂ„gon ökad försĂ€ljning sĂ€ger HĂ„kan Samuelsson att de nu Ă€r tillbaka pĂ„ sin ursprungliga tillvĂ€xtplan som den sĂ„g ut före pandemin.

Laddbilsflottan

El-modeller stÄr för 25 procent av försÀljningen. "FörsÀljningen av sÄvÀl helelektriska modeller som plug-in hybrider ökade betydligt och utgör nu 25 procent av den globala försÀljningsvolymen. Det motsvarar den högsta andelen av elektrifierade bilar i proportion till den totala försÀljningen bland traditionella biltillverkare" skriver Volvo Cars.

– Ett annat viktigt exempel Ă€r att vi kommer att göra batterier till en del av vĂ„r huvudverksamhet. Vi kan inte bara köpa batterier, vi mĂ„ste vara involverade, sĂ€ger HĂ„kan Samuelsson.

Volvo Cars nÀmner den svenska batteritillverkaren North Volth som de nyligen har skapat ett "joint venture"-bolag med.

Dessutom hintar Volvo Cars vd om framtida bilmodeller som ska bli mer aerodynamiska, vilket "kanske kommer att överraska folk". Det Àr en del i utvecklingen mot bilar som Àr mer energisnÄla.

Fakta: Volvos Cars vd om bilnamn

Förutom att Volvos bilmodeller kan fÄ ett nytt utseende och bli mer strömlinjeformade i framtiden, enligt vd HÄkan Samuelsson, tittar ocksÄ Volvo pÄ nya sÀtt att namnge bilarna.

Vi har en vÀldigt rolig och intressant diskussion kring namn hÀr pÄ Volvo. Jag tycker att man ska gÄ ifrÄn de hÀr ingenjörlika namnen och istÀllet döpa bilarna som man döper ett nyfött barn, sÀger vd HÄkan Samuelsson i samband med en presskonferens efter delÄrsrapporten.

Fakta: Volvo cars delÄr 2021

Volvo Cars har sÄlt betydligt fler bilar under första halvÄret i Är jÀmfört med samma period i fjol, och ökar nu bÄde omsÀttning och vinst. IntÀkterna blev 141,1 miljarder kronor för första halvÄret, en ökning med 26,3 procent. Rörelsevinsten 13,2 miljarder kronor. Under samma tid i fjol blev det en förlust pÄ 989 miljoner kronor.

Under de senaste tolv mÄnaderna har cirka 775 000 bilar sÄlts. El-modeller stÄr för 25 procent av försÀljningen.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!