Studie: Var femte väljer bort amerikanskt

Många svenskar uttrycker en vilja att bojkotta amerikanska varor – men till exempel läsk eller ketchup är lättare att byta ut än mobiltelefoner eller kreditkort.

För svenska och europeiska företag som vill passa på att vinna nya kunder gäller det att agera snabbt, enligt Johan Anselmsson, professor på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. Arkivbild.

För svenska och europeiska företag som vill passa på att vinna nya kunder gäller det att agera snabbt, enligt Johan Anselmsson, professor på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. Arkivbild.

Foto: Anders Wiklund/TT

Ekonomi2025-03-20 06:31

Det konstaterar Johan Anselmsson, professor på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. En färsk studie därifrån visar att ungefär var femte person redan väljer bort amerikanska varumärken, skriver universitetet i ett pressmeddelande.

I studien har 1 000 svenskar i åldern 18 till 74 år tillfrågats och en majoritet svarar att de är öppna för att byta ut amerikanska produkter mot andra alternativ.

För svenska och europeiska företag som vill passa på att vinna nya kunder gäller det att agera snabbt, enligt Johan Anselmsson, eftersom konsumenters engagemang ofta är kortvarigt.

"Att synliggöra ursprungsland och erbjuda starka europeiska alternativ kan vara avgörande för att denna trend ska hålla i sig och faktiskt ta fart", säger han i pressutskicket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!