Varningen: Se upp för handlare som höjer priser

Matpriserna höjdes en aning i april. NÀr lÀget Àr pÄ vÀg att normaliseras finns risk att handlarna passar pÄ att höja igen. För konsumenterna gÀller det att se upp, varnar Ulf Mazur pÄ Matpriskollen.

Svagt upp för matpriserna i april. Arkivbild.

Svagt upp för matpriserna i april. Arkivbild.

Foto: Chris Anderson/TT

Ekonomi2024-05-06 06:00

Priserna pÄ mat steg med i snitt 0,2 procent i april jÀmfört med mars. PÄ ett Är har priserna dÀrmed höjts med 2,1 procent. Det fÄr vÀl, efter ett par Är av kraftiga prisuppgÄngar, nÀrmast betraktas som normalt, helt i linje med vad Riksbanken vill ha för inflationstakt.

– Men folk har nog förvĂ€ntat sig att man kan andas ut och sĂ€ger att nu Ă€r det prissĂ€nkningar som kommer, sĂ€ger Ulf Mazur.

Det som framfört allt blivit dyrare nu sista tiden Àr mejeriprodukter, varor som de flesta köper relativt mycket av. Förra hösten var det annorlunda.

Bra skördar

– Det var ju stort nĂ€r Arla sĂ€nkte priser med nĂ€stan tio procent i augusti. Men nu sĂ„ sticker det Ă„t andra hĂ„llet i stĂ€llet, sĂ€ger han och pekar pĂ„ att mjölkbönderna fĂ„r bĂ€ttre betalt som en orsak.

Åt andra hĂ„llet gĂ„r priserna pĂ„ frukt och grönt.

– Det Ă€r ju sĂ€songsmĂ€ssigt. Och sen sĂ„ har det varit vĂ€ldigt varmt och bra skördar i Medelhavet, sĂ€ger Ulf Mazur.

Den under vintern och vÄren dyrare kronan har inte hunnit slÄ igenom pÄ priserna Ànnu, enligt Mazur.

Om kronan ligger kvar pÄ den hÀr nivÄn, eller blir Ànnu svagare, finns det risk för att priserna drar ivÀg igen?

– Ja, det kan man definitivt befara. HĂ€lften av all mat importeras, sĂ€ger han.

Handlarna kan passa pÄ

De senaste Ärens matprischock har satt fokus pÄ handlarna. Kartan har delvis ritats om. LÄgprisbutiker har tagit andelar. Den största aktören Ica tappade. MotÄtgÀrder sattes in, en miljard skulle satsas pÄ lÀgre priser, nÄgot som inte syns i Matpriskollens mÀtningar.

– Och nu i april sĂ„ hĂ€nder inget heller, sĂ€ger Ulf Mazur.

Det finns en risk i att konsumenterna inte Àr lika vakna lÀngre, nÀr saker och ting börjar bli lite mer normalt. DÄ kan handlarna höja sina marginaler igen, resonerar han.

– Risken med det, det Ă€r ju att man som konsument slutar bete sig pĂ„ ett sĂ€tt som gör att de fortsĂ€tter hĂ„lla tillbaka prisökningar.

Fakta: SÄ har priserna rört sig

Huvudkategori, April (jfr med mars), 12 mÄnader

Totalsumma, 0,1 procent, 2,3 procent

Enbart matrelaterade produkter, 0,2, 2,1

Ost, 1,5, −1,9

Mejeri, 1,4, 0,7

Drycker, 0,4, 2,5

FĂ€rdigmat, 0,2, 1,5

Glass, 0,1, 1,0

Bröd & kakor, 0,1, 0,3

Fisk & skaldjur, 0, 2,4

Chark & delikatess, −0,1, 5,4

Kött, −0,1, −0,3

Barnprodukter, −0,1, −0,2

Korv & pĂ„lĂ€gg, −0,1, 3,2

Snacks & godis, −0,2, 4,6

Djur, −0,2, 3,9

Grönsaker, −0,7, 0,1

Frukt & BĂ€r, −3,1, −2,8

KĂ€lla: Matpriskollen

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!